Rendement uit online campagnes

Iedereen wil toch graag weten of een online campagne op de juiste manier is ingericht. We geven je daarom graag wat tips mee om jouw online campagne te checken. Kijk met de onderstaande lijst bij de hand goed naar jouw eigen campagne(s) en zie waar er resultaat te behalen valt.

Speciaal voor jullie hebben we alle indicatoren in een mooi lijstje gezet, zodat je niets over het hoofd ziet. De onderstaande  indicatoren geven aan waar er wellicht verbetermogelijkheden zijn. Wij raden aan om, voordat je een online campagne start, de indicatoren voor jezelf helder te hebben.

1. Het doel moet duidelijk zijn: wat wil je bereiken?

Optimalisatie kan niet zonder doelen, waarbij de doelen meetbaar moeten zijn. Jouw doel is bijvoorbeeld:  minimaal x aantal verkopen of leads per maand tegen maximaal x kosten.

Bij campagnes die zich richten op een eerder deel  van het aankoopproces, horen andere doelen. Bijvoorbeeld x aantal bereikte doelgroep personen tegen maximaal x kosten.

2. Optimalisatie een continu proces

Campagnes moeten regelmatig  geoptimaliseerd worden. Omstandigheden wisselen continu, dus er moet steeds worden gekeken naar wat goed en wat iets minder goed werkt. Op basis de wisselende omstandigheden  maak je wijzigingen in jouw account. Dit kan gedeeltelijk “automatisch” via regels of een tool (b.v. Marin Software, Acquisio of Kenshoo).

In een account van bijvoorbeeld Google Ad’s, Facebook of YouTube kun je altijd zien of, wanneer en welke optimalisaties zijn doorgevoerd (wijzigingsgeschiedenis). Hoe meer volume hoe meer mogelijkheden er zijn om jouw campagne te optimaliseren.

3. Organisch zoekverkeer geeft een hoger conversie% dan betaalde zoek campagnes

Voor de gemiddelde gebruiker is er nauwelijks verschil tussen organisch zoekverkeer en betaalde zoek campagnes. Het conversie% van de betaalde zoek campagnes zou daarom liever wat hoger moeten zijn indien je een online campagne hebt lopen.

Ligt het conversie% van het organisch zoekverkeer substantieel hoger dan kan dit een indicator zijn voor verbetermogelijkheden van de betaalde zoek campagnes.

Er is één uitzondering: Als het organisch verkeer voor een groot deel bestaat uit merk gerelateerde zoekopdrachten dan kan dit het resultaat positief beïnvloeden. In dit geval zou je het organische verkeer moeten uitsluiten, wat het gevolg is van merkgerelateerde zoekopdrachten.

4. Groot aandeel “irrelevante” zoekopdrachten / posities / video’s

Een belangrijk deel van het optimaliseren van online campagnes bestaat uit het uitsluiten van irrelevant verkeer. Denk hierbij aan minder kansrijke zoekopdrachten: bijvoorbeeld het zoekwoord “tankpas lease auto” voor een leasemaatschappij die graag nieuwe leasecontracten wil verkopen. Ook een hoge positie op bijvoorbeeld tweedehands.net voor een autobedrijf dat  nieuwe auto’s wilt verkopen is niet relevant. Posities in mobiele app’s of video’s zijn als je op zoek bent naar een volwassen doelgroep niet relevant.

5. Lage gemiddelde sessieduur

In Google Analytics kun je zien wat de gemiddelde sessieduur is van een campagne. Is de gemiddelde sessieduur laag dan kan dit een indicator zijn dat de campagne beter geoptimaliseerd kan worden.

Als een bezoeker niet lang op jouw website blijft kan dit betekenen dat er niet gevonden is wat er gezocht werd. Een indicatie dat de campagne vermoedelijk niet goed aansluit. Strategisch gezien kan een brede doelgroep inzetten best een goede keuze zijn.  In dat geval zou je moeten kijken welk deel van het bereik wel een acceptabele sessieduur realiseert. Jij bepaalt wat een redelijke sessieduur is en haalt dit uit de analyse, met deze info pas je jouw campagne weer aan. Een voorbeeld: de kosten per 1.000 bereikte doelgroep personen met een gemiddelde sessieduur van een minuut of langer is.

6. Lage kwaliteitsscores en of relevantie scores

Dit geldt voor zoekwoorden en/of advertenties die groot aandeel hebben  in de kosten. Is de kwaliteit laag dan sluit e.e.a. niet voldoende aan bij de doelgroep ten opzichte van de concurrentie. Daardoor zijn de kosten voor het adverteren voor jou hoger dan voor de concurrent.

7. Dalende trend of stagnatie terugkerend verkeer

Een plotselinge daling of stagnatie in het terugkerende verkeer kan een indicator zijn voor verbetermogelijkheden. Waarom wil de bezoeker opeens jouw site niet opnieuw bezoeken? Is er een concurrent met een betere propositie? Zijn er negatieve reviews? Is er een website performance issue? Allemaal zaken om even goed onder de loep te nemen wil je een betere online campagne.

8. Aandeel mobiel verkeer veel lager dan 50%

Het aandeel van het mobiel verkeer is zeer snel gestegen en stijgt nog steeds. Bekijk je de statistieken en zie je dat het aandeel van mobiel erg laag is dan mis je een belangrijk deel van het verkeer. Is jouw website mobiel vriendelijk, snel en biedt het een optimale gebruikerservaring? Test het, want we naderen in een rap tempo de “mobile first index” van Google en ben je kansloos zonder een responsive website.

9. Verhouding conversiepercentage mobiel-/ desktopverkeer lager dan 33%

In de statistieken zijn de prestaties van mobielverkeer over het algemeen “minder goed*” dan dat van desktopverkeer. Ligt het conversiepercentage van mobielverkeer echter veel** lager dan van desktopverkeer dan zou dit kunnen beteken dat er optimalisatie mogelijkheden zijn. Bijvoorbeeld een site / pagina maken geoptimaliseerd is voor mobiel.

*Mobiel verkeer zorgt in veel gevallen voor “niet”  of “nauwelijks” meetbare (ondersteunende) conversies.

**Stel het conversiepercentage van desktopverkeer is 5% en conversiepercentage mobielverkeer is 1% dan is die verhouding 20% en dus lager dan 33% waardoor hier ruimte voor verbetering is.  

10. Testen, testen, testen; Gebruik variaties of experimenteer in advertenties

Alleen door het toevoegen van variaties (bijvoorbeeld verschillende advertentie varianten) of experimenten kun je testen of campagnes wellicht nog beter kunnen.

11. Het ontbreken van uitsplitsingen

Maak specifieke campagnes voor verschillende producten / diensten of doelgroepen. Dat zorgt voor een zo goed mogelijke afstemming van de vraag van de gebruiker en het aanbod van de adverteerder.

Maar er is nog een reden om  uitsplitsingen te maken: Het goed kunnen meten van resultaat. Een goed voorbeeld is: Specifieke campagnes voor Nederland en Nederlandstalig België. Praktisch gezien zou je e.e.a. in 1 campagne kunnen plaatsen. Waarschijnlijk  scoort de Nederlandse of de Belgische bezoeker veel beter. Alleen door e.e.a. uit te splitsen kun je snel de verschillen opmerken.

Meer info zoals dit ontvangen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!