Tegenwoordig bekijken consumenten massaal YouTube-video’s voordat ze een keuze maken. Onder andere op basis van YouTube hebben ze vaak al hun keuze gemaakt voordat ze jouw bedrijf instappen of contact met je opnemen. Het gebruik van YouTube kan een (kosten)effectieve manier zijn om je bedrijf te laten groeien, als het regelmatig wordt ingezet als onderdeel van je marketingstrategie.
Niet zeker of YouTube jou kan helpen om te groeien? Hier zijn 5 voordelen van het gebruik van YouTube.
1. Surf mee op YouTube’s ‘traffic’
Meer dan 4 miljard video’s worden dagelijks bekeken. Daardoor is je doelgroep makkelijk te bereiken, zowel door zelf video’s te produceren en plaatsen als te adverteren op video’s van anderen.
- YouTube is de op één na grootste zoekmachine en de op twee na meest bezochte website ter wereld, na respectievelijk Google en Facebook.
- Elke maand bezoeken 1 miljard mensen YouTube wereldwijd
- Elke 60 seconden wordt er 100 uur aan video geüpload naar YouTube
Aangezien het bereik van YouTube zo groot is zal je gegarandeerd een groep mensen vinden die je enthousiaste fans en klanten zullen worden, zolang je ze entertaint, oplossingen biedt voor hun problemen en hun vragen beantwoordt.
2. YouTube helpt je gevonden te worden op Google
Dankzij Google Universal Search worden video’s, afbeeldingen, nieuws, boeken en lokale zoekopdrachten samengevoegd in de zoekresultaten van Google, om zo de meest bruikbare informatie te bieden voor mensen die zoeken. Het is je misschien opgevallen dat video’s vaker verschijnen in de zoekresultaten van Google. Dit laat zien dat Google videos net zo belangrijk vindt als pagina’s met alleen tekst.
Je kunt hiervan profiteren door artikelen van hoge kwaliteit op jouw website te plaatsen en aanvullende video’s op YouTube te maken. Op deze wijze bouw je backlinks naar je site op, dat betekent dat je vaker op Google wordt gevonden. Door YouTube te gebruiken in jouw marketingstrategie voor je bedrijf, vergoot je ook de autoriteit van jouw website. Hoe meer autoriteit jouw website heeft in de ogen van Google, hoe hoger al jouw pagina’s in de zoekresultaten zullen scoren.