Als verkoper zoek je naar nieuwe online verkoopkanalen om je producten aan te bieden. Je kunt omzet genereren uit de organische resultaten in Google, betaalde advertenties (Google Ads), een webshop, nieuwsbrieven, of bijvoorbeeld social media kanalen. Een andere optie is het verkopen via online marktplaatsen zoals Amazon en Bol.com. Nu Amazon officieel een uitbreiding naar Nederland heeft aangekondigd, is het voor ondernemers interessant om beide partijen met elkaar te vergelijken. Wat gaat het allemaal kosten en welke partij is goedkoper?
Welke partij heeft jouw voorkeur?
Amazon belooft klanten een enorm bereik, miljoenen potentiële klanten en internationale groei met behulp van hun Europese distributiekanaal. Een samenwerking aangaan wordt nóg aantrekkelijker omdat je kunt profiteren van de naamsbekendheid van Amazon. Je account kun je op elk gewenst moment weer opzeggen.Toch zijn er genoeg verkopers en experts die eraan twijfelen of verkopen via online marktplaatsen interessant genoeg is. De één haalt er het maximale uit, terwijl de ander het te duur vindt.
Welke partij is goedkoper? Door enkel naar de kosten te kijken, is het bijna onmogelijk om daar een conclusie over te trekken. Beide partijen hanteren verschillende prijzen voor producten en categorieën, waardoor het kostenplaatje voor iedere ondernemer anders is. In dit artikel vertelt Dirk Mulder, een econoom die gespecialiseerd is in retail en in dienst is van ING, dat hij aarzelt over wie het goedkoopst is. Wel is hij ervan overtuigd dat de nieuwe Amazon website een grote impact zal hebben op ondernemers en consumenten.
Duidelijke verschillen tussen beide partijen
Het verdienmodel
Het gehanteerde verdienmodel is één van de verschillen tussen beide marktplaatsen. Amazon.nl rekent namelijk kosten voor een verkoopaccount. Ook brengen zij commissies over de verkochte items in rekening. Dit terwijl Bol.com alleen commissies in rekening brengt.
Bij Amazon is de eerste stap het aanmaken van een verkoopaccount. Het is gebruikelijk dat er een abonnement is gekoppeld aan zo’n verkoopaccount:
- Abonnement 1: meer dan 40 artikelen per maand verkocht = € 39,- excl. btw.
- Abonnement 2: minder dan 40 artikelen per maand verkocht = € 0,99 cent per verkocht artikel.
Hier bovenop komt de commissie van minimaal € 0,30 cent per verkocht artikel. Deze commissie is afhankelijk van het soort verkochte artikel en kan oplopen tot maximaal 15% van de verkoopprijs. In tegenstelling tot Amazon betaal je bij Bol.com niets voor een verkoopaccount, maar je betaalt een vaste commissie per artikelcategorie van maximaal 15% van de verkoopprijs.
Logistieke diensten
Beide partijen kunnen het logistieke proces voor je afhandelen. Dit proces bestaat uit verschillende elementen en omvat o.a. het inpakken van pakketten, de verzending, en het verzorgen van de klantenservice. Opmerkelijk is de prijs van het verzenden. Bij Amazon.nl starten de verzendkosten die ze in rekening brengen met € 1,54, terwijl Bol.com een tarief vanaf € 3,20 aan verzendkosten hanteert.
De opslag van goederen
Voor het opslaan van goederen betaal je een bepaald bedrag bij Amazon, ongeacht of je producten worden verkocht. Bol.com brengt alleen kosten in rekening als producten daadwerkelijk zijn verkocht.
Wat gebeurt er met de verkoopdata?
Uiteindelijk zit het grootste verschil in de verkoopdata. Velen vragen zich af wie de eigenaar wordt van de gegenereerde verkoopdata. Amazon wordt gezien als de beste partner voor het realiseren van wereldwijde distributie. Hier hangt echter een prijskaartje aan, want Amazon wordt namelijk de eigenaar van jouw verkoopdata zodra je een samenwerkingsverband aangaat. Amazon gebruikt de data als learnings die zij kunnen toepassen voor hun eigen merk. Daartegenover staat de concurrent Bol.com. Zij wordt beschouwd als een warmere en meer betrokken partner. Bol.com zorgt voor goede bereikbaarheid en luistert zorgvuldig naar de wensen van partners. Bovendien beweert Bol.com de gegenereerde verkoopdata niet te gebruiken voor hun eigen business.
Meer weten over Amazon?
Wil je meer weten over het verkopen via Amazon? Of heb je een specifieke vraag over de tarieven? Onze consultants zijn op de hoogte van alle ins en outs die betrekking hebben op het aanbieden van producten via Amazon. Zij sparren graag met je over de vele mogelijkheden. Wij zijn 24/7 bereikbaar via ons contactformulier of je kunt ons telefonisch bereiken op 023-5406085.
Bron: RTL Z nieuwsartikel: Tarieven Amazon vergelijkbaar met Bol.com