Haal meer effect uit jouw online automotive content!

Merk je dat websitebezoekers maar kort op je website blijven? Het kan zijn dat je niet direct ter zake komt doordat je te veel gedetailleerde informatie verschaft of geen duidelijke boodschap voor ogen hebt. Consumenten willen namelijk alles in één opslag zien zonder moeite te doen om de gehele tekst te scannen of te lezen. Gebruik daarom het principe van de omgekeerde piramide. In dit artikel maak je hier kennis mee en geven wij je daarnaast 3 korte tips over hoe jij schrijft volgens dit principe!

Omgekeerde piramide

Het principe van de omgekeerde piramide gaat ervan uit dat de meeste aandacht en interesse van websitebezoekers naar het bovenste deel van de tekst gaan en dat de concentratie hiervoor afneemt naarmate zij verder zijn op de pagina. Niet zo gek als je je bedenkt dat bezoekers het bovenste deel van de tekst het eerst te zien krijgen. De belangrijkste informatie en jouw boodschap komen als eerst aan bod. Vervolgens werk je die informatie uit en eindig je de tekst met alle details en extra informatie. Het voordeel van de omgekeerde piramide is vooral dat het toegespitst kan worden op verschillende tekstsoorten, zoals blogartikelen of e-mailberichten, en dat jij de lezer hiermee snel en gemakkelijk voorziet van de belangrijkste informatie. Wees je ten slotte van begin tot eind bewust dat het hier niet gaat om wat jij graag wil vertellen, maar wat de lezer wil weten en zien.

Schrijven is schrappen

We hebben er allemaal last van. We willen teksten zo perfect mogelijk maken dat we vaak onnodige (dure) woorden gebruiken en om de kern heen praten. Het fenomeen “schrijven is schrappen”, bedacht door de schrijver en columnist Godfried Bomans, geeft dit weer. Schrijf daarom kort en krachtig, waarin je alleen de belangrijkste punten naar voren laat komen. De lezer hoeft zo minder diepgaand te scannen en kan de gehele tekst snel en overzichtelijk observeren. Uit onderzoek blijkt namelijk dat lezers teksten in een zogeheten F-vorm lezen, waarbij vooral naar de titel, tussenkoppen, afbeeldingen, lay-out, uitgaande links en signaalwoorden wordt gekeken. Het enige wat daadwerkelijk wordt gelezen zijn de eerste zinnen van iedere tussenkop. De rest van de tekst wordt gescand.

Opbouw piramide

Boodschap

Wat wil je als schrijver overbrengen aan je lezer? Wat is het belangrijkste wat hij/zij moet onthouden? Werk deze boodschap kort, persoonlijk en duidelijk uit. Dit is dan ook de kern die, in het geval van de omgekeerde piramide, aan het begin van de tekst dient te staan. Het overige deel van de tekst wordt rondom deze kern uitgewerkt.

Structuur

Mogelijke vragen of problemen die bij lezers optreden werk je in het overige deel van de piramide uit. Verwerk deze kwesties in de tussenkoppen en werk de antwoorden daaronder uit. Denk hier ook aan signaalwoorden, overgangszinnen en kernzinnen voor meer structuur in je tekst.

Check

Het controleren van je tekst is ontzettend belangrijk. Fouten die jij zelf niet ziet kunnen door een ander makkelijk uitgepikt worden en daarnaast werpt iemand vanuit een ander perspectief een verse blik op jouw tekst. Oftewel, twee hoofden zijn beter dan één. Is jouw boodschap goed overgebracht? Is de piramide goed opgebouwd? Klopt de gegeven informatie? Kortom; wees kritisch, vraag feedback, herschrijf en let op het taalgebruik en de interpunctie.

Krachtwoorden

Bepaalde woorden roepen emoties op bij de lezer. Ze wekken de nodige interesse op en kunnen bezoekers overhalen om op jouw artikel, advertentie of nieuwsbrief te klikken. Voor de automotive wereld zouden de volgende voorbeeldtitels met krachtwoorden kunnen worden gebruikt:

  • 5 belangrijke tips over hoe jij autoportals kunt vergelijken!
  • De meest aantrekkelijke adviezen voor jouw digitale automotive strategie
  • De laatste digitale automotive trends van 2021

 

Het is handig om a/b testen uit te voeren om zo te achterhalen welke artikelen met bepaalde krachtwoorden vaker geopend worden. Zie je in de statistieken van Google Analytics terug dat bepaalde krachtwoorden het beter doen dan anderen? Speel hier op in door deze woorden vaker te gebruiken in je voorbeeldtitels of de tekst.

Kiezen of afwijzen?

Het principe van de omgekeerde piramide is vooral bij aanbevelingen en onderbouwde conclusies een handig hulpmiddel. Het is echter geen verplichting om altijd volgens dit principe te schrijven. De keuze is aan jou of jij hiermee het doel bereikt wat jij voor ogen hebt en of jouw boodschap op deze manier goed kan worden overgebracht op de lezer.

 

Adviesmeeting

Wil je weten hoe InfoTrade je kan helpen bij het schrijven volgens het principe van de omgekeerde piramide? Plan dan een “Adviesmeeting”. Dat is een vrijblijvende video call van 30 minuten met een van de InfoTrade partners, via Microsoft Teams, Google Meet of Zoom. Op de dag en tijdstip dat jou het beste uitkomt!

Ook interessant: