3 december 2021

Eerder hebben we geschreven over de nieuwe SEO strategie. Hier bespraken we onder andere wat SEO is, de verouderde SEO strategie, en waarom SEO nou zo belangrijk is.

Zonder SEO kan je content ergens op pagina 50 van Google belanden en in de zoekresultaten verloren gaan. We weten allemaal dat het verkeer op die pagina’s gewoonweg niet bevredigend is.

Evenzo betekent jouw positie op de eerste pagina weinig als jouw inhoud na het klikken slordig is. Daarom is een goede relatie tussen SEO en goede content essentieel!

Je moet dus relevante content creëren die dus echt iets toevoegt en waarde creëert, en dit ook duidelijk maken aan Google, maar schrijven met de lezer in gedachte. Klinkt lastig, maar wij hebben 5 stappen om je op weg te helpen.

 

1. Schrijf eerst voor je doelgroep

Deze SEO-schrijftip staat niet voor niets op nummer één. Het lijkt zo eenvoudig, maar toch maken veel bedrijven content om de verkeerde redenen. Niet alle content hoeft over jouw product of dienst te gaan, maar ze moeten wel branche gerelateerd zijn.

Schrijf content die de interesse van je publiek aanspreekt of hun vragen beantwoordt. Laat jezelf en jouw bedrijf zien als een expert in jouw branche door SEO-vriendelijke content te schrijven die interessant en informatief is. Onderscheid je hierin van je concurrent om jouw plek in de zoekmachine ranking te veroveren.

2. Structureer je content

De inhoud van jouw post kan misschien geweldig zijn, maar kan gemakkelijk verloren gaan in een ongeorganiseerd, inefficiënt format. Hoe voorkom je dat jouw boodschap verdwijnt in de chaos? Breek je content in kleinere paragrafen met sprekende koppen, zodat jouw verhaal makkelijker te lezen is en je lezers betrokken blijven.

Voor de zoekmachine is back-end organisatie ook een belangrijke factor. Wanneer je koppen maakt moet je de juiste tag hiërarchie gebruiken: K1 voor titels, K2 voor subtitels (of H1 en H2, dit staat voor header). Op deze manier krijg je een goed gestructureerde artikel dat ook zichtbaar is voor Google.

voorbeeld koptekst

3. Maak het visueel

Laat je berichten knallen met afbeeldingen! Aangezien mensen visueel zijn ingesteld, is het belangrijk om de lezer visueel te prikkelen. Het toevoegen van een afbeelding aan jouw blogpost kan een flinke indruk maken.

Heb je een Pinterest-account? Gebruik dit platform dan om de afbeeldingen van jouw blogpost daar te posten. Aan deze afbeeldingen zit een link van jouw blog vast, waardoor er een nieuwe weg voor verkeer naar jouw website wordt gecreëerd.

Laat je niet verleiden om irrelevante afbeeldingen toe te voegen aan je content. De afbeelding moet echt iets toevoegen aan je verhaal en ervoor zorgen dat de tekst sneller te begrijpen is. De juiste afbeelding bij een bepaalde paragraaf kan het onderwerp al verklappen of een visuele uitleg zijn.

Audi NL pinterest post
Deze Pinterest ‘pin’ stuurt je door naar de pagina over Audi RS e-tron GT van Audi.nl

 

5. Promoot organische linkbuilding

Ondanks dat de dagen van het kopen van links en linkfarms voorbij zijn, zijn links nog steeds een belangrijke rankingfactor voor SEO. Door in jouw blog naar jouw eigen artikelen of andere pagina’s van de website te linken, wordt er teruggelinkt naar jouw website als jouw blog door een andere site wordt opgepikt.

Als je creatief bent met andere soorten content, zoals infographics en video’s, helpt het toevoegen van een insluitcode op jouw site om het delen van de content te bevorderen. Daarnaast voegt het ook een link toe naar de oorspronkelijke bron, jouw site.  Het creëren van goede content helpt de deelbaarheid te vergroten en verhoogt de kans dat andere websites naar jouw content zullen linken. Streef dus naar kwaliteit!

Infographic van Business Insider

Bonus: monitor jouw activiteit

Blijf op de hoogte van jouw SEO-vriendelijke content door jouw inzet te volgen. Google Analytics is een makkelijke en gratis manier om jouw paginaweergaven en de gemiddelde tijd dat op een pagina wordt doorgebracht bij te houden.

Een lage gemiddelde tijd die op de pagina wordt doorgebracht, kan een indicatie zijn dat jouw content niet relevant was voor wat zij zochten, of erger, jouw content was niet interessant genoeg.

Vergeet niet om naar het aantal sociale interacties (shares, likes, reacties, etc.) te kijken om een idee te krijgen van de viraliteit van je post. Alleen al deze simpele statistieken geven je een goed idee van welke content goed wordt ontvangen en leuk wordt gevonden, zodat je later dat type content weer kunt repliceren.

De belangrijke stukjes van de puzzel is zowel SEO als het schrijven van content. Het is dus belangrijk om voor beide kwaliteitstechnieken te gebruiken om meer verkeer en betrokkenheid op je website te garanderen. Als je vragen hebt over SEO, content of hoe deze samenwerken, neem dan contact met ons op voor meer informatie!