Waar de verkoop van nieuwe auto’s door de coronacrisis flink is gedaald, zien we bij InfoTrade juist een sterke stijging in de verkoop van gebruikte auto’s. Sterker nog, er heerst een juichstemming bij veel (universele) autobedrijven die zich hoofdzakelijk bezighouden met de verkoop van occasions. Hieronder beschrijven we vier trends in de occasionverkoop.
Trend 1. Stijgende verkoop
Uit cijfers van de Bovag en RDC blijkt dat die vreugde bij autobedrijven heel terecht is. In de maand juni zijn er namelijk ruim 120.000 occasions verkocht door de vakhandel. Dit is een stijging van maar liefst 14,5 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Nog nooit eerder gingen er in een maand zoveel gebruikte auto’s van de hand, zelfs niet vóór de coronacrisis. Zelfs over het complete eerste half jaar van 2020 gezien zijn de occasionverkopen met bijna 630.000 verkochte auto’s zowat gelijk aan vorig jaar. Kijken we een maandje verder, naar juli, dan zien we dat dezelfde trend zich doorzet. In juli verkochten autobedrijven ruim 130.000 occasions aan particulieren, een stijging van nog eens dik 17 procent ten opzichte van 2019.
Trend 2. Stabiele prijzen
Een andere trend is dat de prijzen van occasions ondanks de coronacrisis stabiel lijken te blijven, of zelfs gaan stijgen door de toegenomen vraag. Vergeleken met andere landen om ons heen doet Nederland het wat dat betreft goed. Er was in april weliswaar een gemiddelde daling van de occasionprijzen met 40 procent ten opzichte van de periode voor corona, die prijsdaling is inmiddels weer hersteld. In juli lagen de prijzen zelfs bijna 10 procent hoger dan in juli 2019. Er is daarbij veel vraag naar jonge, kleinere auto’s. Qua brandstof is diesel bij de particuliere koper echt uit de gratie. Die kiest nu liever voor een benzine of hybride-auto.
Trend 3. Tweedehands elektrische auto steeds populairder
Wat verder opvalt is dat de verkoop van gebruikte elektrische auto’s dit jaar bijna is verdubbeld. In de eerste helft van 2020 werden er 7300 volledig elektrische occasions verkocht door autobedrijven aan particulieren. In de eerste helft van 2018 waren dat er
nog maar iets meer dan 1300 en vorig jaar 3700. Deze stijging komt vooral door de subsidie van 2000 euro op een gebruikte elektrische auto en het grotere aanbod vergeleken met vorige jaren. Populairste tweedehands elektrische auto is de Renault Zoe gevolgd door de Tesla Model S en BMW i3. En zoals gezegd nam ook de verkoop van tweedehands hybride-auto’s toe, om precies te zijn met 50 procent ten opzichte van vorig jaar naar ruim 10.000 exemplaren.
Trend 4. Meer online verkoop
Als we kijken naar de retail dan valt op dat consumenten steeds meer zaken online willen doen. Dit geldt niet alleen voor de verkoop van nieuwe auto’s, maar zeker ook voor de occasionmarkt. Deze ontwikkeling was al in gang gezet en is versneld door de
coronacrisis. Er zijn inmiddels autobedrijven waar consumenten online, in een webshop, een auto kunnen bekijken, bestellen en afrekenen. Een bezoek aan de showroom is niet meer nodig. Deze trend zal zich naar verwachting doorzetten en op termijn zelfs het nieuwe normaal worden, zeker met de groei van elektrisch rijden in het achterhoofd.