23 oktober 2018

In Google Ads maken veel van onze klanten gebruik van doelgroepen, bijvoorbeeld voor remarketing. De doelgroepen bevatten in dat geval (geanonimiseerde) mensen die recent op jouw website zijn geweest. Aan die mensen laten we vervolgens banners zien van jouw producten of diensten. Zo willen we jouw website onder de aandacht houden en die mensen terug laten komen naar jouw website om een bestelling of aanvraag te doen.

Campagnes in het zoeknetwerk

Wat we daarnaast al een tijd kunnen doen is diezelfde doelgroepen koppelen aan campagnes in het zoeknetwerk. Op die manier kunnen we hoger bieden voor mensen die recent op jouw website zijn geweest en wederom een relevante zoekopdracht doen. Dat hogere bod zorgt ervoor dat de kans groter is dat die mensen jouw advertenties in de zoekmachine zien en daar op klikken. Dit is een effectieve en rendabele strategie omdat de kans op een conversie bij die mensen groter is dan bij mensen die jouw bedrijf en/of jouw website nog helemaal niet kennen.

In het verlengde hiervan kunnen we sinds kort een ander soort doelgroep aan campagnes in het zoeknetwerk koppelen, namelijk ‘in-market doelgroepen’. Dat in-market slaat op het feit dat mensen in deze doelgroepen zeer dicht tegen het moment van aankoop/aanvraag zitten. Zeer interessante mensen voor jouw bedrijf dus! Ook voor deze doelgroepen kunnen we hogere biedingen instellen waardoor ze jouw advertenties bij een relevante zoekopdracht eerder zullen zien.

Eerste resultaten

We hebben dit al bij meerdere van onze klanten getest en de resultaten zijn erg goed. De gemiddelde CTR’s (doorklikratio’s) en de gemiddelde CPA’s (conversiekosten) van klikken door de mensen in deze doelgroepen zijn vaak lager dan voor de rest van de klikken. Gezien deze goede resultaten gaan we de inzet hiervan uitbreiden voor onze klanten en de beheerder van jouw Google Ads account zal hier contact over opnemen. Helaas staan er in het systeem van Google voor sommige klanten géén relevante doelgroepen. Hopelijk volgen die dan nog snel.

Categorieën

De in-market doelgroepen vallen uiteen in de volgende categorieën:

  • Auto’s en voertuigen
  • Baby- en kinderproducten
  • Beautyproducten en -services
  • Beroep
  • Computers en randapparatuur
  • Consumentenelektronica
  • Datingservices
  • Financiële dienstverlening
  • Geschenken en partijen
  • Huis en tuin
  • Kaarten voor evenementen
  • Kleding en accessoires
  • Onderwijs
  • Software
  • Sport en fitness
  • Telecom
  • Toerisme
  • Vastgoed
  • Zakelijke dienstverlening
  • Meer informatie?

    Als je meer over de mogelijkheden van ze in-market doelgroepen te weten wilt komen kun je uiteraard contact met ons opnemen.