20 januari 2021

2021 is volop in gang. Om te weten te komen hoe jij jouw klanten in het nieuwe jaar nóg beter kunt bereiken moet je stap voor stap kijken naar nieuwe mogelijkheden. Welke trends en ontwikkelingen spelen er dan ook in 2021 op het gebied van online marketing, content marketing, communicatie en social media? We zetten de belangrijkste en interessantste trends hieronder voor jou op een rijtje.

Voice Search

Voice assistants worden vandaag de dag steeds vaker ingeschakeld. Consumenten zoeken dagelijks honderden keren op zoekmachines als Google of Bing. Typen blijft daarbij nog wel heel belangrijk, maar de groei van het gebruik van slimme spraaktechnologieën als die van Google, Apple of Amazon bij zoekopdrachten is enorm. In 2020 werden namelijk al 50% van de zoekopdrachten ingesproken. De belangrijkste reden om voice assistants te hanteren zijn vooral het gemak en de snelheid waarmee gezocht kan worden. Per minuut typen mensen namelijk gemiddeld 40 woorden, terwijl je in diezelfde minuut 150 woorden in kan spreken. Daarnaast hoeven we ons op deze manier ook geen zorgen te maken om taal- en spelfouten in geschreven zoekopdrachten.

In de VS wordt voice search door meer dan 30% van de internetgebruikers gebruikt om aankopen te doen. Dit wil zeggen dat winkelmandjes en betalingen allemaal spraakgestuurd worden. In Nederland hebben 12 procent van de consumenten wel eens een aankoop met behulp van een voice assistant gedaan. De verwachtingen zijn dat dit percentage in de toekomst nog veel hoger komt te liggen en het is dan ook een kwestie van tijd voordat voice assistants helemaal zijn geïntegreerd in ons dagelijks leven.

Visual Search

Naast voice search hebben we ook te maken met visual search als slimme technologie. Voice search helpt je bij zoekopdrachten door te zoeken met behulp van afbeeldingen. Zowel tekst als spraak komt hier dus helemaal niet aan te pas. Zie jij ergens een leuke tafel en heb jij geen idee waar deze te koop is of hoe je deze kunt vinden? Met voice search maak je simpelweg een foto en door middel van Google Image Search kom je achter de productinformatie van deze tafel en waar je deze kunt aanschaffen. Ook krijg je hierbij relevante vergelijkbare opties te zien, indien jouw specifieke product niet gevonden is of aanvullende opties van bijpassende producten om jouw aankoop volledig te maken. Een mooi voorbeeld van een visual search toepassing is Lens van Pinterest, waarbij je soortgelijke producten en pinboards kunt bekijken ter inspiratie en het opdoen van ideeën. Verder kun je met Google Lens een foto maken van vrijwel elk object, waarna Google op zoek gaat naar relevante informatie. Denk hierbij aan de openingstijden van de winkels waar dit object verkrijgbaar is of de productspecificaties.

Segmenteer doelgroepen

Wij verwachten dat we in 2021 doelgroepen nóg meer gaan segmenteren. Niet alleen qua targeting, maar ook met specifieke advertenties en content. Het wordt in het nieuwe jaar noodzakelijk om in te spelen op dieperliggende gemeenschappelijke interesses en kenmerken om zodoende doelgroepen in kaart te brengen. Dit kan onder meer met behulp van de aangeboden tools van Google Analytics, Google Ads of Facebook.

Het op de juiste wijze segmenteren van doelgroepen zorgt er ook voor dat je als adverteerder aan de hand van de huidige technieken gepersonaliseerde advertenties en content kunt aanpassen en laten zien aan specifiek de juiste groep. 

Social shopping

Steeds meer mensen gebruiken social media. Vanwege de gebruiksvriendelijkheid en het gemak waarmee mensen de social media platformen gebruiken, is social shopping een perfecte manier om gebruikers aankopen te laten doen zonder de apps daarbij te hoeven verlaten. Ze worden vervolgens direct naar de webshop geleid om de aankoop te voltooien. Betalingsgegevens, leveringsinformatie en recente aankopen worden onthouden, waardoor consumenten makkelijk en snel een herhalingsaankoop kunnen doen. De combinatie van relevante en aantrekkelijke content en de mogelijkheid om aankopen te doen op de social media platformen zorgen voor een positieve klantbeleving. Dit zorgt dus al met al voor meer conversies, tijdwinst en gemak voor de klant. Enkele voorbeelden van ontwikkelingen op het gebied van social shopping zijn de shopping-updates op Pinterest en de shopping-button onder de zoekbalk van Instagram.

Sociaal-bewuste content

Maatschappelijke kwesties worden hedendaags door veel consumenten nauw gevolgd en vormen dan ook het gesprek van de dag. Dit gebeurt vooral op social media, waar de ene na de andere post te maken heeft met onderwerpen als de huidige lockdown, de avondklok-rellen en de Black Lives Matter protesten. Onderwerpen die onder andere gaan over gelijkheid, veiligheid, gezondheid en politiek vormen een belangrijk en aantrekkelijk gesprekspunt voor social media gebruikers. In 2021 is het dan ook onmisbaar dat bedrijven weten wie ze precies willen bereiken, empathie tonen en de juiste tone of voice gebruiken om op die manier een positief imago te creëren en zich te onderscheiden van de concurrentie.

Video groeit meer dan ooit

Video is dé manier om tijdens deze coronacrisis met elkaar in contact te blijven nu dat fysiek niet meer kan. Podcasts, livestreams, YouTube video’s en Teams/Zoom vergaderingen zijn allemaal manieren om in 2021 je doelgroep goed te blijven bereiken. Nu meer dan ooit. We zien daarnaast een verandering van overdreven schreeuwerige advertenties naar advertenties met een achterliggend verhaal.

Elke consument is anders en de een weet meer van jouw bedrijf dan de ander. De fase waarin de kijker de advertentie of video te zien krijgt is dus erg belangrijk om te bepalen welke content relevant is. Iemand die nog geen kennis heeft over jouw bedrijf en producten/diensten zit niet te wachten op een video over de producteigenschappen, maar wil waarschijnlijk eerst kennismaken met de kernwaarden, missie en visie en de achtergrondinformatie van het bedrijf.

Corona helpt social media

We leven in een wereld met sombere tijden waarin COVID-19 alles in duigen lijkt te laten vallen. Echter, het coronavirus heeft voor social media wel een positieve bijdrage gehad. Het gebruik is namelijk op social media kanalen als Instagram en Facebook met respectievelijk 5 en 10 procent gestegen. Gebruikers gaan het gesprek op social media aan over trending topics als het coronavirus, gebruiken hashtags gerelateerd aan COVID-19 en ze doen mee aan online events en challenges van influencers om social distancing te steunen.

Zorg dat jij op de hoogte bent van deze ontwikkelingen, speel hier zo goed mogelijk op in en wees in 2021 helemaal up-to-date. Kortom, maak van 2021 een mooi en verrassend jaar!

Heb jij nog vragen of opmerkingen? Neem gerust contact met ons op!