Op 19 mei 2020 heeft Facebook een nieuwe e-commerce optie binnen het platform geïntroduceerd, namelijk de Shops-functie. Deze functie is voornamelijk bedoeld om (kleine) lokale bedrijven die door de coronacrisis in zwaar weer zijn terechtgekomen te ondersteunen. Die bedrijven kunnen de Facebook Shops functie gebruiken om geheel gratis een webwinkel op te zetten binnen Facebook en Instagram. Hiermee concurreert Facebook met grote e-commerce spelers zoals Bol.com, Amazon, Coolblue en Zalando. Naar verwachting zal de functie in de komende maanden wereldwijd worden uitgerold én uitgebreid naar WhatsApp en Facebook Messenger.
Mooie initiatieven tijdens de coronaperiode
Facebook onderneemt op meerdere manieren actie om ondernemers in deze hectische periode te helpen. Zo werd er eerder ook al een initiatief opgezet om geld in te zamelen via Facebook voor bedrijven die het in deze crisistijd hard nodig hebben. Door geld te doneren kunnen Facebook-leden wereldwijd ondernemers ondersteunen die bezig zijn met het weer opbouwen van hun bedrijf.
Een ander bekend initiatief van Facebook is de “Steun het MKB” sticker. Door deze sticker toe te voegen aan een Facebook of Instagram verhaal kunnen consumenten hun favoriete webshop of kleine ondernemer in de spotlight zetten. In dit verhaal kunnen ze bijvoorbeeld ook met foto’s en korte video’s laten zien wat ze hebben gekocht. Volgers kunnen vervolgens op de sticker klikken, waardoor ze nieuwe webshops ontdekken.
Facebook Shops is het nieuwe initiatief van Facebook. Hiermee gaat het platform een stapje verder door ondernemers de mogelijkheid te bieden om op een snelle manier een eenvoudige webshop op te zetten binnen het platform. Dit is erg fijn voor ondernemers die een extra e-commerce boost aan hun bedrijf willen geven. Daarnaast is het vooral in deze periode extra prettig om online verkoopkanalen te kunnen inzetten, gezien de coronamaatregelen een bezoek aan de winkel lastiger maken.
Hoe maak je een Facebook Shop?
- Log in op je Facebook business account, of maak er een aan via deze link.
- In het linkermenu in je Bedrijfsmanager staan verschillende tabbladen waarin je o.a. jouw berichten, foto’s en evenementen kunt terugvinden. Ook de Shop functie staat hier weergegeven. Klik op een computer op de optie “shoppen” op je Facebook-pagina.
- Volg de aanwijzingen en vul de verplichte velden in om een winkel toe te voegen aan je Facebookpagina.
- Klik vervolgens op voltooien als alles goed is ingevuld. Nu kun je starten met het toevoegen van je producten aan je catalogus.
Zodra de catalogus is gevuld met producten kun je ze toevoegen aan je Facebook Shop. Het mooie aan de Shops functie is dat je de stijl en lay-out van je webwinkel geheel naar eigen smaak kunt aanpassen binnen Instagram en Facebook. Je kunt de huisstijl van de Shop laten aansluiten op je website, teksten mooier maken, buttons personaliseren en kleuren aanpassen.
Op die manier voelt het alsof je in je eigen webshop aan het browsen bent. Om je producten zo aantrekkelijk mogelijk te tonen is het raadzaam om de productnaam, verschillende afbeeldingen, de prijs en beschrijving en link naar jouw website op te nemen. Ook raden we aan om gebruik te maken van productcategorieën. Daarna kun je de voorbeeldweergave gebruiken om te bekijken hoe jouw webwinkel eruit komt te zien. Deze aanvullende opties zorgen ervoor dat de nieuwe Shops functie uitgebreider is dan de bestaande catalogus functie op Facebook waarin je producten kunt toevoegen.
Het bestelproces van de klant
Houd er rekening mee dat de Shop enkel zichtbaar is zodra je minimaal één product hebt toegevoegd. Zodra de toegevoegde producten zijn goedgekeurd kunnen consumenten beginnen met winkelen. Consumenten kunnen jouw Shop tegenkomen via de Facebook of Instagram pagina van je bedrijf, of via advertenties en geplaatste stories.
In de Shop kunnen zij de collectie bekijken of doorklikken naar de website om een bestelling af te ronden. Het is in Nederland nog niet mogelijk om direct af te rekenen in een Facebook of Instagram Shop. Dit betekent dat gebruikers eerst worden doorgestuurd naar jouw website om een bestelling te plaatsen. Als het aan Facebook ligt komt hier natuurlijk snel verandering in!
Heeft de klant een vraag over de specificaties van een product, de status van verzending of bezorging? Dan is het mogelijk om via Messenger, Instagram of WhatsApp de webcare af te handelen. In de toekomst zal er een chatfunctie worden toegevoegd die verschijnt als iemand door de webwinkel scrollt, zodat bedrijven op elk moment het contact met een klant kunnen stimuleren.
Hulp nodig bij het opzetten van jouw Facebook en Instagram Shop?
Wil jij ook alles weten over de nieuwe Facebook en Instagram Shops en daarmee inspelen op de nieuwste trends? Wij volgen de laatste ontwikkelingen op de voet en helpen jou graag met het opzetten van jouw Facebook en Instagram webwinkel. Uiteraard delen wij graag onze kennis hierover, dus neem gerust contact met ons op als je vragen hebt. Je kunt ons 24/7 bereiken via ons contactformulier. Ook zijn wij telefonisch op werkdagen van 09:00 tot 21:00 bereikbaar via 023-5406085.