13 januari 2022

Het is pas net 2022, maar wij bieden al een vooruitblik in de ontwikkelingen van 2023. Het zit namelijk zo, Google schaft third party cookies af. Wat betekent dat? En hoe kan jij daarop anticiperen met jouw marketingstrategie?

Third vs first party data

De dood van de cookie heeft grote invloed op de toekomst van klant targeting en lead info, het legt meer druk op first party data en het vermogen om zelf data te verzamelen van potentiële klanten. De officiële definitie van first party data is gegevens die bedrijven rechtstreeks van hun publiek, klanten en prospects verzamelen.

In het kort is het verschil tussen first party en third party data wie de informatie van de klant opslaat, jij of een andere server? In first party data weet jij zelf de informatie over de bezoekers van de website op te slaan, met nadruk op contactgegevens en IP adressen. Daarentegen is third party data opgeslagen informatie die je vanuit een server haalt, met precieze details over wat jouw potentiële klant interessant vindt.

Google streeft er dus naar om de third party cookies af te schaffen in 2023, maar wat voor een impact heeft dit op jouw marketingstrategie?

Gevolgen van een ‘cookieless’ wereld

In de wereld van personalisatie en optimaliseren is third party cookies de dominantste tool om een potentieel publiek te bereiken. Third party data maakt het mogelijk om potentiële klanten te tracken. 

Op die manier krijgen bezoekers van jouw website of media platform de optimale ervaring. Het inzetten van third party data zorgt ervoor dat klanten een service gericht en positief beeld bij jouw bedrijf krijgen, met een hogere kans dat ze trouw blijven aan jouw geboden service of product.

Nu dat al deze voordelen wegvallen, valt de taak in jouw handen om websiteverkeer naar jouw platform toe te trekken en een optimale ervaring te creëren. Aldus de vraag: geen cookies meer, wat nu?.

Google Sandbox

Neem bijvoorbeeld de nieuwe tool Sandbox die Google gegenereerd heeft om toch een vorm van personalisatie toe te passen op hedendaagse marketing. 

Google Sandbox is direct gerelateerd aan het produceren van SEO content; de tool is namelijk een soort filter die er voor zorgt dat bepaalde websites bovenaan de suggesties van een zoekopdracht staan. Het zorgt er dus voor dat een klant op jouw webpagina kan belanden door een relevante content te bieden. 

Server side tagging

Een andere tool die onder Google Tag Manager valt is Server Side Tagging, de gemoderniseerde versie van client side tagging. Dat zijn misschien twee termen waar je niet helemaal bekend mee bent, dus laten we het iets makkelijker maken:

In het tijdperk van de cookie en het verzamelen van third party data, was client side tagging een manier om pixels aan je website toe te voegen. Deze pixels verzamelde gedetailleerde informatie op website bezoekers en sloegen de data op in externe servers zoals bij Google of Facebook. 

Nu dat third party data wegvalt, klinkt het idee van Server Side Tagging nog aantrekkelijker. Alle data wordt opgeslagen in je eigen database! Op deze manier is het makkelijk om zelf data te verzamelen en de vergaarde informatie toe te passen. Zo maak je dus gebruik van first party data.

Multi platform experience

De shift in privacy beleid en gang van zaken een belangrijke les in hoe essentieel het is om in de 21ste eeuw flexibel en innovatief te blijven. De verspreiding van media speelt een grote rol in de erkenning van een bedrijf. 

Tegenwoordig is het strategisch gezien slim om op verschillende platforms aanwezig te zijn, denk aan Instagram, Facebook etc naast je eigen website, dit heet ook wel multi platform experience. Op deze manier optimaliseer je het bereik van jouw content. 

Een multi platform experience zorgt ervoor dat verschillende doelgroepen getarget kunnen worden, en de link tussen deze platforms kunnen er voor zorgen dat een potentiële klant op jouw website belandt! Meer over hoe je social media in kan zetten in de tip: Zet je social media effectief in!.

Naast het up to date blijven van nieuwe Google tools, kan jij als marketingstrategie meer nadruk gaan leggen op Google Ads, SEO en first party data. Veel van deze opties zijn goede tools in het verbeteren van website verkeer. Neem bijvoorbeeld een kijkje op onze website voor de beste tips voor het schrijven van goede SEO content.

Wat nu?

In het kort, het verdwijnen van third party cookies heeft vele implicaties in het uitvoeren van strategische marketing voor jouw platform. Flexibiliteit en toegankelijkheid zijn nu twee belangrijke factoren in het meedoen met de laatste marketingtrends. Het is dus om nieuwe Google updates en tools in de gaten te houden. Wil jij meer weten over de shift naar first party data en hoe jij hierop kan voorbereiden? Neem dan contact met ons op!