9 januari 2020

Al eerder schreven wij over Google Attribution (bèta) wat eind 2018 werd gelanceerd. Maar omdat niet duidelijk is op welk moment tijdens de customer journey de beslissing tot aankoop wordt gedaan is er hard gewerkt aan een verbeterde versie: Google Attribution (bèta). Hierin is niet de laatste klik belangrijk, maar zijn alle online momenten van jouw (potentiële) klant belangrijk.

Valkuilen in het huidige attributiemodel

Bij online marketing worden diverse mogelijkheden gebruikt om potentiële klanten te vinden. Je kunt onder andere blogs schrijven, waardoor bezoekers via de organische zoekresultaten (SEO) bij jouw product terechtkomen. Als er wordt gezocht naar aanbevelingen van dat product en jij hierop adverteert, komt diezelfde potentiële klant via betaalde advertenties (SEA) bij jou terecht. Door remarketing advertenties in te zetten, wordt de klant er na zijn sitebezoek weer aan herinnerd dat hij op zoek is naar jouw product. Deze advertenties kunnen ervoor zorgen dat de klant gelijk weer terugkomt naar jouw website of later naar jouw bedrijf zal zoeken. Dit wordt gezien als een directe zoekopdracht naar jouw bedrijf.

De vraag is nu: op welk moment bij de potentiële klant wordt daadwerkelijk de beslissing genomen om jouw product aan te schaffen? Welke marketing, zowel betaald als onbetaald, geeft de doorslag? Door Google Attribution (bèta) kun je meer inzicht krijgen in deze data, wat volgens ons belangrijke informatie is. Juist door de extra informatie weten wij welke specifieke kanalen hebben bijgedragen aan de uitgevoerde acties van websitebezoekers. En daardoor kunnen we beter inschatten in welke kanalen we moeten investeren. Voorheen zou de waarde van een actie in Google Analytics enkel worden toegekend aan het laatst gebruikte kanaal.

Wat levert de nieuwe Google Attribution functie op?

Juist door het volgen van de customer journey kunnen de juiste beslissingen worden genomen. Zoals welke campagne of welk kanaal belangrijk is om jouw potentiële klant te bereiken. Informatie die niet gebaseerd is op alleen de laatste klik die jouw klant doet, maar de volledige klantreis tot de aankoop. Hierdoor kunnen marketingacties gerichter worden opgezet. Een ander groot voordeel van de nieuwe Google Attribution (bèta) functie is de gemakkelijk te begrijpen interface.

Stappenplan voor de opzet

Voordat je Google Attribution (bèta) kunt gebruiken moeten Google Ads en Google Analytics aan elkaar gekoppeld zijn. Vervolgens is het altijd belangrijk dat je weet wat jouw doelstelling is. Een klik klinkt als een doelstelling, maar uiteindelijk is omzetgroei of winstgroei een resultaat waar je als ondernemer naartoe wilt. Denk bijvoorbeeld aan meer bezoekers naar jouw website en een hogere conversieratio. Heb je dit op een rijtje, dan volg je de volgende stappen om een attribution project op te zetten:

  • Ga naar de Attribution onboarding pagina van Google Analytics
  • Klik op de ‘Get started’ knop
  • Selecteer het gewenste account, de property en de weergave
  • Selecteer vervolgens de gewenste conversies (bijvoorbeeld een bestelling of een offerte aanvraag).

Bewaar vervolgens de door jou gekozen opzet en vanaf dit moment wordt nieuwe data gegenereerd. Je kunt jouw project na het voltooien van de opzet altijd aanpassen, ook tijdens het genereren van de data. Gemiddeld duurt het 72 uur tot 30 dagen voordat alle data beschikbaar is. Daarna staat er een grote hoeveelheid  gegevens tot jouw beschikking die meer waardevolle inzichten geven in de online customer journey van jouw klant.

Conclusie

Door gebruik te maken van Google Attribution (bèta) is het verkrijgen van waardevolle en relevante informatie binnen handbereik. Denk hierbij aan:

  • Inzicht in de invloed die Google Ads heeft op andere kanalen
  • Effectievere online marketing doordat er gericht kan worden geïnvesteerd in de gehele customer journey
  • Inzicht in de waarde van de afzonderlijke kanalen, denk aan blogs en YouTube
  • Mogelijkheid om een effectievere omnichannel strategie op te zetten.

Contact over de Google Attribution functie?

Wil jij ook alles weten over de nieuwe Google Attribution (bèta) functie en daarmee weten welke online kanalen jouw klant heeft gebruikt om bij jou terecht te komen? InfoTrade heeft zich verdiept in deze materie en is erg enthousiast over de mogelijkheden die de nieuwe functie te bieden heeft. De nieuwste online ontwikkelingen volgen wij op de voet. Wij delen onze kennis hierin graag, zodat wij onze klanten kunnen helpen met het opzetten van de best mogelijke online campagnes. Wij zijn 24/7 bereikbaar via ons contactformulier en telefonisch op werkdagen van 09:00 tot 21:00 uur via 023 540 60 85.