17 juli 2017

Wereldwijd zijn Google en Facebook de twee internetbedrijven die het meeste verdienen aan advertenties. Toch proberen bedrijven die dominantie te doorbreken. Ondernemingen komen met innovatieve ideeën, zoals Snapchat en Amazon. Echter halen deze bedrijven nog maar een fractie op, vergeleken met de advertentieomzet van Google en Facebook. En die verhoudingen zullen in de nabije toekomst zeker nog niet recht getrokken worden.

China wordt gezien als concurrent

Wat halen de internetbedrijven nou op aan die advertenties? Naar verwachting zal 31 miljard euro aan advertentiegeld worden bijgeschreven bij Facebook, maar Google verdient meer dan het dubbele: zo’n 70 miljard euro! De concurrentie die er is, komen uit China. Internetbedrijven als Alibaba, Baidu en Tencent bezitten meer dan de helft van de advertentiemarkt daar. Die bedrijven samen zorgen voor 15 procent van de wereldomzet. Dit komt wel mede doordat Facebook verboden is in China. Google wordt wel gebruikt als zoekmachine, maar staat op de derde plaats van meest gebruikte zoekmachines in China.

Verder is Microsoft nog een speler dat goed meedoet aan de wereldomzet: zo’n 5 procent daarvan is bestemd voor Microsoft.

Nadelen van dit alleenheerschap

Echter, alleenheersers in de advertentiemarkt kan niet alleen maar positief uitpakken. Een aantal kranten komen nu dan ook in opstand in Amerika, omdat Google en Facebook bij elkaar opgeteld meer aan advertenties verdienen dan alle dagbladen, radio- en televisiestations ter wereld bij elkaar. Het gaat hun vooral om de verdeling van advertentiegeld en de manier waarop al het nieuws online wordt verspreid.

Nu lijkt het dat Facebook gehoor geeft aan de opstand en komt het met de mogelijkheid een betaalmuur open te trekken voor de nieuwsdienst Facebook Instant Articles.

In ieder geval verdient Google voorlopig het meest advertentiegeld. En de boete die het bedrijf onlangs kreeg van de Europese Commissie, omdat ze overtredingen hadden begaan wat betreft mededingingsregels, valt daarbij in het niets. Google moest 2,4 miljard euro betalen. Vergeleken met de beurswaarde van het bedrijf is dat nog geen eens een half procent.