Wat is Programmatic Advertising?
Vraag en aanbod van het kopen van online advertenties verandert in een rap tempo. Zaak is dat wij up-to-date blijven en voor onze klanten altijd de beste deal kunnen sluiten. De verschillende veilingen waar advertentieruimte te koop is hebben andere en veranderende regels. Het omgaan gaan met de complexe marktplaats van het kopen van online advertenties heet Programmatic Advertising. Dit is het automatisch kopen en verkopen van online advertenties. Wij leggen je graag uit wat de veranderingen zijn die eraan komen en hoe jij jouw CPC onder controle kunt houden.
Hoe werkt Programmatic Advertising nu?
Op dit moment wordt er via de veilingen geboden via het first price of de second price systeem. Dit is uiteindelijk de manier waarop het bod wat je hebt gedaan wordt afgerekend. Bij First Price betaal je precies datgene wat je hebt geboden, dus biedt je € 10,– voor een advertentie, dan zal dit bedrag afgerekend worden. Waar je bij het Second Price systeem als winnaar, het bod plus €0,01 betaalt, van het eerste bod wat onder jou (dus niet winnende bod) betaald. Een stuk veiliger, maar wel met een onbekend financieel risico, waardoor je (mits je hoog genoeg inzet) altijd als winnaar uit de bus komt.
Wat zijn de veranderingen van Google?
Uiteindelijk is het een kwestie van vraag en aanbod. Er is advertentieruimte te koop, op verschillende veilingen, waarop geboden kan worden. Door de juiste inkoop en de wijze van onderhandelen wordt net als op de aandelen beursvloer de prijs gemaximaliseerd. Dit kan, uiteindelijk door omstandigheden ook minder zijn, gewoonweg omdat er geen vraag is naar die specifieke advertentie ruimte op dat moment. Een prima moment om in te stappen en een lage prijs te krijgen. Veilingen zullen naast elkaar plaatsvinden, waardoor er gekeken kan worden welke online advertenties voor welke prijs verkocht kunnen worden. Het Google Programmatic Advertising model wordt helderder gemaakt doordat er gebruik gemaakt gaat worden van alleen first price veilingen.
Doordat er gebruik wordt gemaakt van verschillende veilingen komt het steeds vaker voor dat de verkoper feitelijk minder krijgt dan wat de adverteerder er voor zou willen betalen. De ruimte is dan al verkocht op een veiling waar men het second price systeem hanteert.
Wat zijn de gevolgen van de aanpassingen?
Doordat Google gebruik maakt van het second price model waardoor advertentie aanbieders het risico lopen om minder voor hun advertentie ruimte te krijgen, wordt nu het first price model uitgerold. Op dit moment zijn er andere software aanbieders actief op de markt die het aanbieden van ruimte lucratiever maakt en hier moest Google een aanpassing aan gaan doen om de marktpositie te behouden. De verwachting is dat de wijzigingen voor eind 2019 zullen plaatsvinden.
De werkelijk betaalde CPC (Cost per Click) zal hierbij omhoog gaan schieten. Voor het behalen van een nummer 1 positie op zoekwoorden en bij campagnes moet er agressief geboden worden.
Op de juiste positie in Google met InfoTrade
InfoTrade is jouw tussenpersoon bij de veilingen voor advertenties en campagnes. Je mag er vanuit gaan dat wij er alles aan doen om voor jou de beste positie te behouden en de veranderende omstandigheden bij te houden. We leggen jou graag uit hoe dit werkt, want duidelijkheid in communiceren, ongeacht de complexe en altijd veranderende materie is iets wat wij graag voor onze klanten doen. Een vrijblijvend gesprek hebben wij graag met jou! Een afspraak maken kan via ons contactformulier ben je niet zo’n schrijver dan kun je dagelijks bellen naar 023 540 60 85. Op werkdagen zijn wij geopend van 09:00 tot 21:00 uur.