Er zijn van die dagen dat het je meer moeite kost om een goede ad met passende tekst te bedenken. Een schrijversblok is dan ook niet onbekend voor de marketeer of kleine ondernemer. Zij moeten immers hun creativiteit inzetten om een relevante boodschap op te stellen die de aandacht van hun doelgroep trekt. Helemaal op een platform als Facebook (FB). Vandaar dat wij hieronder tips voor jou hebben opgesteld om het maken van FB Ads te vergemakkelijken.

 

1. Word geïnspireerd door de competitie

Waarom zou je zelf het wiel opnieuw moeten uitvinden als er tools zijn die aangeven wat succesvolle ads zijn? Natuurlijk hoor je de concurrent niet letterlijk te kopiëren maar een beetje inspiratie opdoen kan nooit kwaad. Hieronder presenteren wij 3 tools die jou de inspiratie geven die je nodig hebt. Het starten met een witte canvas behoort tot de verleden tijd.

  • De Informatie en Advertentie sectie van Facebook

Op elke FB pagina heeft Facebook een sectie toegevoegd die de bezoeker de mogelijkheid geeft om alle actieve ads behorend tot die pagina te bekijken. FB biedt deze optie om de transparantie te verhogen naar zijn gebruikers. Dit brengt natuurlijk ook de unieke mogelijkheid om even bij de competitie te gluren.

  • Facebook’s ‘Creative Hub’

Facebook’s creative hub is een functie in Facebook’s business manager waar adverteerders ads kunnen creëren, delen en reviewen. Echter, dit is ook  een plek om geïnspireerd te raken. Binnen deze Hub is er er namelijk een tab, genaamd ‘Doe inspiratie op’, die voor elk type adformatie de ‘ beste’  tentoonstelt. Een ander groot voordeel van de hub is het samenwerken aan mock ups met teamleden.

  • De AdEspresso galerij

Mocht je op Facebook nog niet genoeg inspiratie op hebben gedaan dan kan je ook een kijkje nemen in de database van Adespresso. Adespresso is een social media marketing tool die meer dan 1,8 miljoen ads in zijn database heeft opgenomen. Het fijne van deze tool is dat je niet zoals bij de ‘Informatie en advertentie’  sectie meerdere pagina’s hoeft af te gaan. Nee, je filtert op parameters als industrie, plaatsing en doelstelling waarna je een reeks van advertenties te zien krijgt die nu of in het verleden actief zijn geweest. Een bijkomend voordeel is dat er ook metrics worden getoond die je een inschatting van het succes van de ad geven.

2. Gebruik je eigen website door dynamische ads op te zetten

Een andere manier om het proces van FB ads te vergemakkelijken is om dynamische advertenties op te stellen. Deze advertenties zijn zeer effectief omdat er producten worden getoond die zeer relevant zijn voor de kijker. Indien iemand namelijk eerder een aantal producten op jouw website heeft bekeken, kunnen deze producten automatisch aan diegene worden getoond mbv retargeting. Het enige wat je nodig hebt is een productfeed die je automatisch laat syncen met jouw voorraad. Het kan nogal een klusje zijn om de feed op te stellen indien je niet technisch onderlegd bent maar ook hiervoor zijn tools beschikbaar. Zo is er de gratis plugin Pixel Caffeine die gericht is op woocommerce websites.

Denk je bij voorbaat al dat het je te veel tijd gaat kosten? Of heb je het geprobeerd en kwam je er toch niet helemaal uit? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek. Wij sparren graag samen met jou! InfoTrade heeft jarenlange ervaring op het gebied van Social media en Zoekmachinemarketing. Onze kracht ligt in het feit dat we transparant zijn, continu in communicatie blijven en je niet vastzit aan een langdurig contract. Wij horen graag van je!