19 oktober 2020

Als je een LinkedIn bericht schrijft en jouw netwerk deelgenoot wilt maken van jouw kennis, dan is het goed om wat kennis het hebben van het LinkedIn algoritme. Wij leggen je graag uit waar je op moet letten en hoe je dan uiteindelijk het grootste bereik krijgt via jouw LinkedIn bericht. Met onze kennis bereik jij meer personen en vergroot je ook nog eens je bestaande netwerk.

Wat is het LinkedIn algoritme?

Het algoritme van LinkedIn zijn regels die bepalen óf en zo ja, hoeveel en aan wie jouw updates worden getoond in de tijdlijn. Op basis van het gedrag van LinkedIn profielen (data) en nieuwe functionaliteiten worden de regels, voortdurend aangepast. Het is dus erg interessant om te weten hoe het algoritme tot stand wordt gebracht. Het LinkedIn algoritme werkt een beetje hetzelfde als dat van Facebook en Instagram. Het zorgt namelijk dat je content te zien krijgt die relevant is voor jou en die jij waarschijnlijk boeiend vindt. Het LinkedIn algoritme filtert de content die je plaatst en bepaalt vervolgens de kwaliteit en daarmee het bereik. Dit gebeurt tijdens een geautomatiseerd en continue proces wat wordt beheerd door LinkedIn.

Likes, comments of shares, wat geeft meer zichtbaarheid?

Als je een bericht plaatst op LinkedIn, dan kunnen jouw volgers een keuze maken tussen het geven van een like, een comment of een share. Het LinkedIn algoritme waardeert een comment vele malen hoger dan een like of een share. Likes worden daarna het meest gewaardeerd en shares het minst. Zowel comments als likes worden gezien als extra inhoud wat is toegevoegd aan het bericht, waar een share geen toevoeging is.

Kwaliteit van het bericht

Als eerste wordt door het LinkedIn algoritme gecheckt of jouw bericht van voldoende kwaliteit is om hoog in de tijdlijn te komen. Is er gebruik gemaakt van gekopieerde tekst of afbeeldingen, dan wordt het bericht gezien als spam of van lage kwaliteit. Zorg dus altijd voor unieke content, kopieer niet klakkeloos een tekst en “leen” geen afbeelding. Wordt jouw bijdrage verborgen door jouw volgers of erger nog; wordt het bericht gemeld of verlies je volgers? Dan daalt de kwaliteit van het bericht en wordt het niet verder verspreid.

Hoe “scoor” je een hoge positie in de tijdlijn?

Wordt je bericht voorzien van positieve comments, krijg je voldoende likes en geen negatieve interacties? Dan is het tijd voor het LinkedIn algoritme om jouw bericht verder uit te rollen in de tijdlijn. Goed om te weten is dat LinkedIn sinds mei van dit jaar ook de gespendeerde tijd die een volger besteed aan jouw bericht als positief punt ziet. Hiermee scoor je weer punten en wek je extra interesse van het algoritme.

Op welk tijdstip genereer je het beste resultaat?

Is er op jouw bericht in het eerste uur geen interactie? Dan is de kans minimaal dat er veel mensen bereikt worden. Het is dus erg belangrijk dat je het bericht plaatst op de best mogelijke tijd. Wij hebben het voor je uitgezocht; de beste tijd is op woensdag tussen 08:00 en 11:00 uur. Natuurlijk ga niet voor second-best, maar zie je geen andere mogelijkheid, dan zijn de dinsdagen en donderdagen tussen 09:00 en 14:00 uur ook prima tijden.

Afbeelding of film bij het bericht

Een tekst met een afbeelding is altijd beter! “Pictures say more than words” waar de verbinding van tekst en beeld de ultieme combinatie is en blijft. Een video was bijvoorbeeld een jaar geleden nog een prima middel om meer bereik te creëren, maar omdat de kwaliteit van de video’s in rap tempo afnam is een video volgens de regels van LinkedIn een no-go.

Slide show is de nieuwe video

Op dit moment is een slide show, die je eenvoudig maakt met Powerpoint de beste manier om extra aandacht naar jouw bericht te krijgen. Hoe werkt dat in de praktijk; maak een Powerpoint presentatie en sla deze op als PDF. Voeg deze vervolgens als document toe aan het bericht en LinkedIn doet de rest.

LinkedIn algoritme in een notendop

Wil je goed scorende berichten op LinkedIn? Achter de schermen bepaalt LinkedIn of jouw content verder wordt verspreid en wie deze te zien krijgt. Zorg dus dat je altijd kwalitatieve content maakt. De kwaliteit wordt bepaald door de verkregen data, waarop de regels worden gemaakt. Let er dus altijd op dat er een reden moet zijn om jouw bericht te lezen en erop te reageren. Het LinkedIn algoritme verandert continu, hou dus altijd de experts in de gaten die hun kennis delen.

Contact over het beste LinkedIn bericht

Onze experts houden het algoritme van LinkedIn uiteraard goed in de gaten en wij helpen je graag om het best mogelijke bereik te genereren. Heb je vragen of wil je onze kennis inschakelen? Neem dan contact met ons op, zodat het LinkedIn algoritme voor jou geen geheimen meer heeft.