15 juli 2019

  • YouTube advertising 📹 is nog erg goedkoop 💸

  • Je betaalt pas als een geïnteresseerde jouw video *30 seconden bekijkt, je video’s worden gratis 🆓 vertoond

  • Excellente targeting 🎯 / optimalisatie mogelijkheden

YouTube advertising is nog erg goedkoop

Veel adverteerders zijn actief op Google Search. Er is veel concurrentie en de gemiddelde kosten per klik stijgen snel de afgelopen jaren. Soms zelfs tot wel tientallen Euro’s 💶 per klik voor een advertentie bovenaan de pagina, zie ook onderstaand overzicht met wat voorbeelden.

Bod-boven-aan-de-pagina-Google-Ads

how-big-is-YouTube

YouTube advertising kent een oneindige inventory. Per minuut wordt er wereldwijd meer dan 500 uur aan video content geupload. Doordat de concurrentie (nog) laag is zijn ook de kosten heel erg laag, momenteel tussen € 0,05 en € 0,10 per view/weergave. Dit komt, afhankelijk van het klikpercentage, neer op gemiddeld € 0,50 tot € 2,- per klik. Daarnaast blijkt uit Google Analytics data dat een groot deel van de gebruikers op de bedrijfsnaam zoekt en naar de website klikt nadat ze de video hebben bekeken. Uiteraard dragen alle videovertoningen ook bij aan je branding.

Je betaalt pas als een geïnteresseerde jouw video *30 seconden bekijkt. Je video’s worden gratis vertoond

TrueView

Om te stimuleren dat we alle adverteerders YouTube Ads gaan inzetten hanteert Google een zeer vriendelijk systeem. De gepromote video wordt vertoond voorafgaand aan de video die de gebruiker eigenlijk wilde kijken. Die vertoning is gratis! Pas als de gebruiker interesse toont door de video meer dan 30* seconden te bekijken wordt dit als view/weergave berekent. Er zijn wel geluiden dat YouTube dit systeem later gaat aanpassen naar een wat commerciëlere variant. Jullie kunnen er nu nog mooi van profiteren!

*Als je video korter dan 30 seconden is en wordt afgekeken dan wordt dit ook berekend als een weergave.

Situatie: Berekening: 
Video wordt vertoond Gratis 
Video wordt langer dan 30 seconden bekeken  De weergave wordt in rekening gebracht
Video is korter dan 30 seconden en wordt niet afgekeken  Gratis 
Video is korter dan 30 seconden en wordt wel afgekeken De weergave wordt in rekening gebracht

Excellente targeting / optimalisatie mogelijkheden

Met YouTube kan je excellent targeten. Waar we in het verre verleden slechts op social demographics of het thema van het kanaal konden targetten kunnen we nu gelukkig veel meer.

YouTube targeting

Kim Holland en koningin Máxima vergelijkbaar? Wel volgens de demografische gegevens 😊

We hebben bijvoorbeeld de mogelijkheid om gebruikers te targeten die bij Google zochten maar niet op een advertentie hebben geklikt. Met zoekwoorden en zelfs URL’s kunnen we de intentie van de doelgroep definiëren. Bijvoorbeeld iedereen die recent zocht op “lease” in combinatie met (een selectie) van automerken. Uiteraard zijn de videocampagnes ook regionaal te targeten. Zo kan je bijvoorbeeld als regionale leasemaatschappij perfect jouw doelgroep targeten.

Om actie te stimuleren kan je gebruik maken van speciale YouTube advertenties met daarin een duidelijke “call to action”. In onderstaand voorbeeld de kop met daarin “LEARN MORE”.

YouTube For Action

Om het maximale uit de videocampagnes te halen maken we gebruik van slimme biedstrategieën. Bijvoorbeeld een strategie waarbij je aangeeft wat een conversie* je maximaal waard is. Het algoritme van Google zal de advertenties alleen tonen aan gebruikers met een hoge kans op conversie om zo binnen je doelstelling zoveel mogelijk conversies te realiseren.

Mocht je nog niet voldoende conversies realiseren, bijvoorbeeld als je start en te maken hebt met langere aankoopprocessen dan kun je bij aanvang gebruik maken van “zachtere” conversiedoelen. Voorbeelden daarvan zijn een minimale tijd op de website of het bekijken van een specifieke pagina (bijvoorbeeld de contactpagina)

*Een conversie is bijvoorbeeld een offerteaanvraag of bij een webwinkel een verkoop.

Video heeft een enorme impact en we kunnen er niet meer omheen

Kijk ook naar de unieke eigenschappen van video als het gaat om het overbrengen van emotie en de mogelijkheid om een verhaal te vertellen. Een video heeft veel meer impact dan alleen een foto en/of tekst.

We kunnen niet meer om video heen. Kijk bijvoorbeeld maar naar hoe de jeugd video omarmt. EnzoKnol heeft 2,2 miljoen abonnees en Kwebbelkop heeft 10 miljoen abonnees.

Video we kunnen er niet omheen

Denk ook aan de onder de jeugd razend populaire short video app TikTok. Alleen al de videos met #bottlecapchallenge zijn 521 miljoen keer bekeken. 

TikTok

Volgens Cisco bestaat in 2021 maar liefst 82% van het al het Internetverkeer uit video. 

Totale Internet in 2021 volgens Cisco

Loop ook voorop en informeer bij je InfoTrade contactpersoon naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf. Een videocampagne inclusief mediakosten, opzet en optimalisatie is al mogelijk vanaf in totaal 1,5 duizend Euro voor een periode van een half jaar.

Mocht je nog geen video hebben dan kunnen wij je daarmee helpen. Een animatie video is een laagdrempelig alternatief voor een reguliere video. Voor circa 2,5 duizend Euro heb je een goede animatie video. In het geval je dus ook de animatie video moet laten maken zouden de totale kosten uitkomen op 4 duizend Euro voor een animatie video + campagne voor een periode van een half jaar.