24 september 2021

Veel bedrijven blijven vaak steken in het automatisch doorplaatsen van berichten op social media en mist interactie met de klant. Met een sterke social media campagne pak je de aandacht van de klant terug en bereik je ‘jouw’ potentiële klanten.

Gemiste kans

Het effectief gebruiken van social media is steeds belangrijker. Om klanten te bereiken, leads te scoren en om meer sales te halen. Toch zien we bij InfoTrade dat het gebruik van social media door verschillende bedrijven vaak beperkt blijft tot het plaatsen van berichten op Facebook, Twitter, Instagram of andere social media. Op deze manier blijft klant contact uit en het gebruik van social media voegt zo weinig waarde toe aan de klantervaring van potentiële klanten, dat is een gemiste kans.

De populairste social media

De cijfers zijn duidelijk. Facebook is met ruim 10 miljoen gebruikers het meest populaire social media platform van Nederland, gevolgd door YouTube (ruim 9 miljoen gebruikers), Instagram (bijna 6 miljoen gebruikers) en LinkedIn (5 miljoen gebruikers). Daarnaast is TikTok aan een opvallende opmars bezig, dit platform groeide in een jaar tijd met 1 miljoen gebruikers naar 1,7 miljoen dit jaar.

Bereik je doelgroep

Social media biedt bedrijven toegang tot een enorme consumentenmarkt. Kies kritisch de platforms om je klanten te bereiken, je wil niet zomaar op alle platforms aanwezig zijn. Samen met Snapchat is TikTok bijvoorbeeld vooral populair onder jongeren. Het kan afhankelijk van je bedrijf interessant zijn om al bij jongeren naamsbekendheid op te bouwen via deze platforms. Het is onze ervaring dat vooral marketingcampagnes op Facebook en YouTube effectief zijn. Dit zijn de platforms die bij gebruikers in de doelgroep 20 – 70 jaar het meest populair zijn. Je kunt dus verschillende doelgroepen in een brede leeftijdscategorie bereiken via deze platforms.

De opmars van YouTube

Een andere belangrijke ontwikkeling is dat consumenten massaal YouTube-video’s bekijken. Sterker nog, ze hebben hun keuze vaak al gemaakt, onder ander op basis van YouTube, voordat ze het bedrijf binnenstappen of contact met je opnemen. Daarbij biedt YouTube (kosten)effectieve kansen om je bedrijf te laten groeien.

Samenvattend kunnen we stellen dat social media voor elk bedrijf een must is! Wel is het belangrijk vooraf te bepalen op welke social media je zichtbaar wilt zijn en hiervoor een campagne te ontwikkelen. InfoTrade is specialist in online marketing. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met ons op!