Heb je ook een melding ontvangen in je Google Ads-account, of misschien een waarschuwend bericht van Google zelf? We hebben gezien dat sommige klanten door Google via email zijn benaderd met onderstaande boodschap of iets vergelijkbaars: “Jouw Google Ads zullen binnenkort niet meer getoond worden.” Of heb je wellicht elders iets opgevangen over elders informatie opgevangen over de consent mode v2? Hieronder vind je alle benodigde informatie. Onder andere een hulpmiddel om te controleren of alles goed ingesteld is.
In dit artikel
Wanneer je een website bezoekt dan word je doorgaans gevraagd om toestemming te geven voor het gebruik van verschillende typen cookies. Er heeft recentelijk een update (V2) plaatsgevonden waarbij twee nieuwe categorieën zijn toegevoegd: “ad_user_data“, wat inhoudt toestemming voor het versturen van gebruikersgegevens gerelateerd aan advertenties naar Google, en “ad_personalization”, wat staat voor toestemming voor het ontvangen van gepersonaliseerde advertenties. Vanaf 1 maart 2024vereist Google dat je ook expliciete toestemming vraagt aan gebruikers voor deze twee nieuwe categorieën. Het niet naleven van deze vereiste kan leiden tot problemen met je remarketing campagnes, doelgroepgerichte campagnes (vaak display campagnes) en dynamische advertentiecampagnes. Het is nog onduidelijk of het gevolg een verslechtering van resultaten zal zijn of dat Google Ads dergelijke campagnes zal deactiveren. Wij verwachten het eerste scenario, dus een verslechtering van de resultaten.
De juiste aanpak voor het instellen van cookie-toestemming gaat als volgt. Bij het eerste bezoek aan de website, voordat de bezoeker een selectie heeft gemaakt via de toestemmingsbanner voor cookies, dienen alle cookies geblokkeerd te zijn, met uitzondering van die welke essentieel zijn voor de functionaliteit en veiligheid, aangeduid als “functionality_storage” en “security_storage”. Een goed hulpmiddel om te controleren hoe een en ander is ingesteld is de Google Tag Manager of de https://tagassistant.google.com/, die laatste kan je zelfs gebruiken als je geen toegang hebt tot de desbetreffende Google Tag Manager hebt (tip: kijk bij “Consent”)
Dit is de juiste default instelling (Google Tag Manager tabblad Consent)
Daarna selecteert de bezoeker via de cookiebanner (toestemmingsbanner) zijn of haar voorkeuren voor de volgende cookie categorieën: “Voorkeuren”, “Statistieken” en “Marketing”. Deze voorkeuren moeten afzonderlijk kunnen worden aangegeven. In de praktijk wordt de gebruiker meestal voor de keuze gesteld tussen “akkoord” en “aanpassen”. Een keuze voor “akkoord” betekent in dit geval dat men toestemming geeft voor alle categorieën cookies. Kiest men echter voor “aanpassen”, dan biedt dit de mogelijkheid om individuele voorkeuren voor specifieke cookie categorieën te specificeren.
Zo zou het eruitzien als de gebruiker alle cookie categorieën geaccepteerd heeft:
Op technisch vlak is het essentieel dat de juiste tags worden geladen op basis van de cookie categorieën die door de gebruiker zijn geselecteerd. Veel adverteerders zetten een Consent Management Platform (CMP) in om te garanderen dat dit proces efficiënt verloopt.
Een CMP, of Consent Management Platform, is een technologische oplossing die websites en online diensten in staat stelt om de toestemming van gebruikers voor het verzamelen, opslaan en gebruiken van hun persoonlijke gegevens in overeenstemming met de geldende privacywetgeving (zoals de AVG in de Europese Unie) te beheren en te documenteren. Een CMP faciliteert de interactie tussen de gebruiker en de website met betrekking tot privacy voorkeuren en toestemmingskeuzes. Een dergelijke oplossing biedt de gebruiker meer controle en inzicht en biedt daardoor vertrouwen. Een ander belangrijk voordeel is de integratie met de Google Tag Manager zodat daar aan de hand van de verleende toestemming modus worden de juiste tags worden geladen en dus de bijbehorende cookies worden geplaatst. Hier vind je een lijst met Google gecertificeerde CMP’s.
Tot slot nog een overzicht van de consent categorieën:
Tips:
Vrijblijvende video call van 30 minuten met een van de InfoTrade partners Wilbert Philippo of Remco Roos. Via Microsoft Teams, Google Meet of Zoom. Op de dag en tijdstip dat het jou het beste uitkomt!