Ligier Store Doesburg biedt de nieuwste modellen en kleuren brommobielen van Ligier, en Microcar en is al jaren klant bij ons. Gerard Franken (managing director) en Paul de Vries (eigenaar) zijn diegene die alles in de goede banen leiden en vroegen ons of we iets met TikTok konden gaan doen. En vroegen ons of TikTok een goed marketingkanaal zou kunnen zijn en wat we daar mee konden doen.

Het doel achter deze vraag? Meer jongeren bereiken, en te laten zien hoe tof het is om in een brommobiel te rijden. Een Ligier of Microcar geeft een ongekende meerwaarde in iets waar wij allemaal op zoek naar zijn: Vrijheid! Een brommobiel is veel veiliger dan een scooter, je zit altijd droog en je kan alvast oefenen voordat je je auto rijbewijs gaat halen.

Resultaten

In deze case lees je alles over:

  • TikTok en diens algoritme
  • De toegepaste strategie
  • Tips over het succesvol benutten van TikTok
  • De toename van websitebezoek en leads door het inzetten van een succesvolle TikTok strategie.

TikTok 

In 2018 was TikTok nog bekend onder de naam Musical.ly, een app waarin kindereren karaoke-versies van hun favoriete nummers konden opnemen. Nadat Musical.ly werd opgenomen in TikTok, liepen de gebruikersaantallen flink op doordat ook andere type gebruikers de app ontdekten. 

Nu in 2023, wordt de doelgroep steeds breder en heeft TikTok de wereld van social media veroverd. Tegenwoordig wordt de app door alle leeftijden gebruikt en is veel meer dan alleen karaoke en dans videos. 

De verwachting is dat de populariteit alleen nog maar zal gaan stijgen de komende tijd. Als jouw bedrijf gericht is op jong volwassenen, is dit het perfecte moment om in te stappen in dit social media platform.

Het algoritme

Het algoritme van TikTok is het systeem dat bepaalt welke video’s aan gebruikers worden aanbevolen op de “For You”-pagina, zoals jouw tijdlijn binnen TikTok heet. Het doel van het algoritme is de gebruikerservaring te verbeteren door gebruikers video’s te laten zien die ze waarschijnlijk leuk vinden en waarmee ze interactie hebben.

Het TikTok-algoritme werkt als volgt:

1. Wanneer een gebruiker op TikTok scrolt, worden verschillende video’s weergegeven op hun tijdlijn.

2. TikTok gebruikt machine learning-technologie om de video’s die op de tijdlijn verschijnen, te selecteren op basis van een aantal factoren, waaronder:

  • Gebruikersinteractie: TikTok houdt bij welke video’s een gebruiker heeft bekeken, geliked, gedeeld of op heeft gereageerd, en gebruikt deze informatie om te bepalen welke video’s de gebruiker waarschijnlijk leuk vindt.
  • Video-inhoud: TikTok analyseert de inhoud van de video’s, waaronder de audio, visuele effecten, teksten en hashtags, om te bepalen welke video’s relevant zijn voor een bepaalde gebruiker.
  • Gebruikersvoorkeuren: TikTok houdt bij welke accounts een gebruiker volgt en welke inhoud de gebruiker doorgaans bekijkt, om de “For You”-pagina aan te passen aan de voorkeuren van de gebruiker.
  • Video-engagement: TikTok houdt bij hoeveel mensen de video hebben bekeken, geliked, gedeeld of op gereageerd, om te bepalen hoe populair de video is en of deze geschikt is om aan andere gebruikers aan te bevelen.

3. TikTok optimaliseert voortdurend het algoritme op basis van feedback van gebruikers, zodat de tijdlijn relevant en aantrekkelijk blijft voor elke gebruiker.

Het algoritme van TikTok is dus ontworpen om gebruikers de best mogelijke ervaring te bieden door relevante en boeiende video’s aan te bevelen. Door het gebruik van machine learning en andere geavanceerde technologieën kan TikTok video’s aanbevelen die passen bij de interesses van elke gebruiker, waardoor het een van de meest populaire sociale media platforms ter wereld is geworden.

De strategie

Voordat we begonnen met het opnemen van de video’s voor Ligier, hebben we eerst onderzoek gedaan. “Wat werd er al op TikTok gepost over brommobielen en welk type video’s daarvan gingen viraal?” Dit inspireerde ons tot bepaalde ideeën die we vertaalden naar het merk Ligier Store Doesburg. 

Na het bekijken van diverse content van andere creators en het houden van brainstorm sessies, werkten we enkele leuke ideeën uit en bewerkten deze tot scripts die door de medewerkers van Ligier Store Doesburg werden uitgevoerd.

De ruwe beelden bewerkten we tot geschikte TikTok video’s rekening houdend met enkele belangrijke uitgangspunten:

  1. Houd het kort. TikTok-video’s zijn doorgaans korter dan een minuut. Een korte krachtige video houdt de aandacht van je kijkers vast. Plak de delen van de video snel achter elkaar, zodat er geen stiltes vallen.
  2. Begin meteen. Trek direct de aandacht van je kijkers, zonder tijd te verliezen met introducties die niet relevant zijn. 
  3. Gebruik muziek. Muziek is een belangrijk onderdeel van TikTok-video’s. Gebruik muziek die past bij het onderwerp van je video en waarvan je denkt dat het populair is bij je doelgroep.
  4. Maak het visueel aantrekkelijk. Gebruik felle kleuren, zonlicht en interessante camerahoeken. Dit maakt je video visueel aantrekkelijk. 
  5. Voeg tekst toe. Geschreven tekst bekrachtigt je boodschap en maakt nog duidelijk aan je kijkers wat je hen wil vertellen. Dit is ook zeer belangrijk voor de vindbaarheid van je TikTok.
  6. Wees creatief. TikTok is een platform waar creativiteit centraal staat. Wees dus creatief en probeer nieuwe dingen uit, zodat je video’s opvallen tussen de vele andere TikTok-video’s.
  7. Pas op met copyright. Zorg ervoor dat je de auteursrechten van anderen niet schendt. Gebruik alleen muziek en beelden waarvoor je de rechten hebt of die je legaal mag gebruiken.
  8. Overweeg het gebruik van hashtags. Gebruik relevante hashtags om je video beter vindbaar te maken en meer kijkers te bereiken.

Het resultaat

Binnen een maand na de eerste video heeft Ligier Store Doesburg in totaal 621.000 organische views gegenereerd, 4500 profiel weergaven, ruim 10.000 likes en 512 comments.

Daar je op in TikTok video’s geen Call-To-Action knop kan toevoegen, hebben we na dit succes ervoor gekozen om met de best presterende video’s te adverteren op TikTok en daarin een link naar de website op te nemen.

Twee maanden later hebben we 47 leads gerealiseerd via betaalde advertenties en 17 leads via de link in de bio.

Bekijk het TikTok Kanaal van Ligier Store Doesburg hier:https://www.tiktok.com/@ligierstore_doesburg?_t=8aWug73HOkw&_r=1

InfoTrade werkt graag samen met ambitieuze autobedrijven zoals Ligier Store Doesburg. Wil je meer te weten komen over het effectieve gebruik van TikTok voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op voor een gratis adviesgesprek en ontdek hoe je TikTok op een succesvolle manier kan inzetten.