Wat is Voice Search?
Met de term “Voice Search” worden alle gesproken online zoekopdrachten bedoeld. Een voorbeeld van een gesproken zoekopdracht is: “Hey Google, waar koop ik de goedkoopste airco?” Of: “Hey Google, wat wordt het weer vandaag?” Dit zijn de veelgestelde vragen uit 2019. Met de opkomst van steeds meer spraakgestuurde apparaten, denk aan Google Home, Google Assistent en Apple Siri, ontwikkelt zich een nieuwe trend. Het zoekgedrag van consumenten verandert en korte en bondige zoekopdrachten maken plaats voor ingesproken zoekopdrachten die de vorm hebben van een conversatie. Hoe kun je hier als bedrijf op inspelen? Hieronder geven wij je enkele waardevolle tips.
Website optimaliseren met Voice Search
Het is belangrijk om te weten dat we anders spreken dan we schrijven. Daardoor zal een vraag die we aan een spraakgestuurd apparaat stellen verschillen van een vraag die we intypen in een zoekmachine. Dit betekent dat het essentieel is om spraakvriendelijke SEO-teksten te schrijven waarbij rekening wordt gehouden met het soort vraagstelling. Houd altijd de hoe, wat, waar, wanneer en wie in jouw achterhoofd. Alleen op die manier wordt je beter vindbaar via Voice Search.
Jouw vindbaarheid optimaliseren
Tip 1: Onderzoek of Voice Search interessant is voor jouw doelgroep.
Houd rekening met het feit dat Voice Search voornamelijk wordt gebruikt door millennials ofwel generatie X. Is jouw doelgroep geboren tussen 1981 en 2000? Dan is de kans groot ze via Voice Search naar jou op zoek zijn. Op dit moment wordt Voice Search in toenemende mate gebruikt door deze doelgroep, maar het wordt nog niet als vanzelfsprekend gezien. Sommige mensen moeten er nog aan wennen om in het openbaar tegen hun digitale assistent te praten. Dit betekent echter niet dat dit in de toekomst zo blijft.
Tip 2: Zorg dat de koppen in de tekst voorzien zijn van vragen.
Door koppen te gebruiken met de spraakgestuurde vragen waarvan jij verwacht dat ze worden gesteld, is de kans dat (potentiële) klanten jouw producten of diensten vinden aanzienlijk groter. Als jouw kop precies aansluit op de vraag van een klant, ziet Google dat als een een exacte match. Dit betekent dat je wordt gezien als de beste bron in het zoeknetwerk. Je kunt er ook voor kiezen om een FAQ- of veelgestelde vragen pagina op een overeenstemmende manier in te richten, zodat de vraagsteller bij jou terechtkomt.
Tip 3: Leg de nadruk op lokale zoekopdrachten.
Het is ook van belang om je lokale vindbaarheid te optimaliseren. Dit omdat voice assistenten vaak worden gebruikt als mensen onderweg zijn om bijvoorbeeld een lokaal bedrijf, zoals een lokale garage, te vinden. Voor bedrijven die lokaal op zoek zijn naar (nieuwe) klanten, is het toevoegen van een locatie in de zoekterm van groot belang. Stel jij hebt een garage. De vraag die gesteld zal worden is dan; Waar kan ik mijn auto laten repareren in Haarlem? Door deze locatie op te nemen in de content, zal jouw doelgroep sneller op jouw website uitkomen. Verder is een actuele Google Mijn Bedrijfsvermelding cruciaal voor lokale zoekopdrachten. Zorg ervoor dat de informatie in Google Mijn Bedrijf en de informatie op de website consistent zijn.
Tip 4: SEO in combinatie met Voice Search.
Omdat een gesproken zoekopdracht verschilt van een zoekopdracht die je intypt, is het goed om rekening te houden met de manier waarop een vraag mondeling gesteld gaat worden. We typen bijvoorbeeld: “Auto reparatie Haarlem”. En we spreken die zoekopdracht als volgt uit: “Waar kan ik mijn auto laten repareren in Haarlem?” Hierdoor wordt SEO content schrijven met long tail zoekwoorden belangrijker. Long tail zoekwoorden zijn zoektermen die uit 3 of meer woorden bestaan. De focus ligt hiermee niet meer op algemene zoektermen, maar juist op specifiekere zoektermen.
Voice Search gebruiken?
Een groot aantal van onze collega’s gebruikt Voice Search dagelijks en steeds meer gebruikers worden enthousiast! Zoals je van ons gewend bent, houden wij de nieuwste trends goed in de gaten, zodat wij onze klanten direct kunnen ondersteunen met de nieuwe ontwikkelingen binnen Voice Search. Wil je meer weten, dan kun je 24 uur per dag en 7 dagen in de week contact met ons opnemen via ons online contactformulier. Heb je liever persoonlijk contact? Ook telefonisch zijn wij bereikbaar via 023-5406085.
Wat is Voice Search?
Met de term “Voice Search” worden alle gesproken online zoekopdrachten bedoeld. Een voorbeeld van een gesproken zoekopdracht is: “Hey Google, waar koop ik de goedkoopste airco?” Of: “Hey Google, wat wordt het weer vandaag?” Dit zijn de veelgestelde vragen uit 2019. Met de opkomst van steeds meer spraakgestuurde apparaten, denk aan Google Home, Google Assistent en Apple Siri, ontwikkelt zich een nieuwe trend. Het zoekgedrag van consumenten verandert en korte en bondige zoekopdrachten maken plaats voor ingesproken zoekopdrachten die de vorm hebben van een conversatie. Hoe kun je hier als bedrijf op inspelen? Hieronder geven wij je enkele waardevolle tips.
Website optimaliseren met Voice Search
Het is belangrijk om te weten dat we anders spreken dan we schrijven. Daardoor zal een vraag die we aan een spraakgestuurd apparaat stellen verschillen van een vraag die we intypen in een zoekmachine. Dit betekent dat het essentieel is om spraakvriendelijke SEO-teksten te schrijven waarbij rekening wordt gehouden met het soort vraagstelling. Houd altijd de hoe, wat, waar, wanneer en wie in jouw achterhoofd. Alleen op die manier wordt je beter vindbaar via Voice Search.
Jouw vindbaarheid optimaliseren
Tip 1: Onderzoek of Voice Search interessant is voor jouw doelgroep.
Houd rekening met het feit dat Voice Search voornamelijk wordt gebruikt door millennials ofwel generatie X. Is jouw doelgroep geboren tussen 1981 en 2000? Dan is de kans groot ze via Voice Search naar jou op zoek zijn. Op dit moment wordt Voice Search in toenemende mate gebruikt door deze doelgroep, maar het wordt nog niet als vanzelfsprekend gezien. Sommige mensen moeten er nog aan wennen om in het openbaar tegen hun digitale assistent te praten. Dit betekent echter niet dat dit in de toekomst zo blijft.
Tip 2: Zorg dat de koppen in de tekst voorzien zijn van vragen.
Door koppen te gebruiken met de spraakgestuurde vragen waarvan jij verwacht dat ze worden gesteld, is de kans dat (potentiële) klanten jouw producten of diensten vinden aanzienlijk groter. Als jouw kop precies aansluit op de vraag van een klant, ziet Google dat als een een exacte match. Dit betekent dat je wordt gezien als de beste bron in het zoeknetwerk. Je kunt er ook voor kiezen om een FAQ- of veelgestelde vragen pagina op een overeenstemmende manier in te richten, zodat de vraagsteller bij jou terechtkomt.
Tip 3: Leg de nadruk op lokale zoekopdrachten.
Het is ook van belang om je lokale vindbaarheid te optimaliseren. Dit omdat voice assistenten vaak worden gebruikt als mensen onderweg zijn om bijvoorbeeld een lokaal bedrijf, zoals een lokale garage, te vinden. Voor bedrijven die lokaal op zoek zijn naar (nieuwe) klanten, is het toevoegen van een locatie in de zoekterm van groot belang. Stel jij hebt een garage. De vraag die gesteld zal worden is dan; Waar kan ik mijn auto laten repareren in Haarlem? Door deze locatie op te nemen in de content, zal jouw doelgroep sneller op jouw website uitkomen. Verder is een actuele Google Mijn Bedrijfsvermelding cruciaal voor lokale zoekopdrachten. Zorg ervoor dat de informatie in Google Mijn Bedrijf en de informatie op de website consistent zijn.
Tip 4: SEO in combinatie met Voice Search.
Omdat een gesproken zoekopdracht verschilt van een zoekopdracht die je intypt, is het goed om rekening te houden met de manier waarop een vraag mondeling gesteld gaat worden. We typen bijvoorbeeld: “Auto reparatie Haarlem”. En we spreken die zoekopdracht als volgt uit: “Waar kan ik mijn auto laten repareren in Haarlem?” Hierdoor wordt SEO content schrijven met long tail zoekwoorden belangrijker. Long tail zoekwoorden zijn zoektermen die uit 3 of meer woorden bestaan. De focus ligt hiermee niet meer op algemene zoektermen, maar juist op specifiekere zoektermen.
Voice Search gebruiken?
Een groot aantal van onze collega’s gebruikt Voice Search dagelijks en steeds meer gebruikers worden enthousiast! Zoals je van ons gewend bent, houden wij de nieuwste trends goed in de gaten, zodat wij onze klanten direct kunnen ondersteunen met de nieuwe ontwikkelingen binnen Voice Search. Wil je meer weten, dan kun je 24 uur per dag en 7 dagen in de week contact met ons opnemen via ons online contactformulier. Heb je liever persoonlijk contact? Ook telefonisch zijn wij bereikbaar via 023-5406085.