5 social media tips voor automotive bedrijven

Tegenwoordig is social media niet meer weg te denken uit het dagelijks leven van klanten. Het vergroot onder andere de naamsbekendheid, het beïnvloedt het koopgedrag en het zorgt daarnaast voor meer interactie met klanten. Daarom is het als autobedrijf relevant en gunstig om op allerlei social media kanalen aanwezig te zijn. In dit artikel geven we jou dan ook 5 tips over hoe jij social media gemakkelijk kunt inzetten!

1. Kijk naar jouw doelgroep

Om te bepalen welke social media kanalen voor jou handig en nuttig zijn om in te zetten, dien je te onderzoeken op welke kanalen jouw doelgroep actief is. Je wilt natuurlijk aanwezig zijn op de kanalen waar jouw doelgroep ook aanwezig is. Je bereikt hier namelijk een veel groter bereik mee. Heb je deze plaats gevonden? Schrijf dan interessante en aantrekkelijke content, wees interactief en luister vooral naar je doelgroep.

2. Schrijf aantrekkelijke content

Dit is de basis van social media. Zonder content die jouw doelgroep aantrekt of interesseert ben je nergens. Zorg er daarom voor dat je content schrijft die gewaardeerd wordt door klanten. Doe onderzoek naar de interesses van klanten en wissel voldoende af tussen foto’s, video’s, stories en het type content. Het is ook erg belangrijk dat jouw content voorzien is van een aantrekkelijke opmaak en je een heldere en gepaste schrijfwijze hanteert.

3. Creëer engagement

Ook al bereik je jouw doelgroep goed en schrijf je aantrekkelijke content, engagement zorgt er uiteindelijk voor dat je daadwerkelijk een relatie opbouwt met jouw klanten. Zorg er daarom voor dat je er sprake is van wederzijdse communicatie met jouw volgers. Stel vragen, reageer op anderen, speel in op de actualiteit, maak vooral gebruik van video en wees transparant. Kortom, ga in gesprek!

4. Zorg voor reviews

Laat klanten duidelijk maken wat ze van je vinden. Vraag ze om een review achter te laten en beloon klanten wanneer ze dat doen. Reviews van bestaande klanten op social media plaatsen helpt daarnaast ook om het vertrouwen te winnen van nieuwe of potentiële klanten en om deze van informatie te voorzien over jouw producten of diensten. Je komt hierdoor ook betrouwbaar over op de klant. Zeker als je je bedenkt dat 71% van de consumenten eerst reviews leest voordat er een beslissing wordt genomen.

5. Zet social advertising in

Social advertising is een waardevol medium om je klanten goed te bereiken. Je kunt bijvoorbeeld social media campagnes opzetten via kanalen als Facebook of Instagram en je doelgroep op die manier targeten op basis van bijvoorbeeld gedrag, interesses of demografische gegevens. Daarnaast is het bereik via social media erg groot, kun je resultaten direct meten en heb je inzicht in jouw budget en de (relatief lage) kosten en opbrengsten van je campagnes.

 

Adviesmeeting

Wil je weten hoe InfoTrade je kan helpen met social media? Plan dan een “Adviesmeeting”. Dat is een vrijblijvende video call van 30 minuten met een van de InfoTrade partners, via Microsoft Teams, Google Meet of Zoom. Op de dag en tijdstip dat jou het beste uitkomt!

Ook interessant: