In onderstaand artikel geven wij vijf online marketing tips over hoe je het best kunt omgaan met de corona ontwikkelingen als automotive bedrijf. Wat kan je doen om je omzet te handhaven? Wat is vooral nu belangrijk om te communiceren?
Vertel consumenten wat JIJ Doet
In tijden van onzekerheid is er geen trek maar sprake van honger naar informatie. We zijn onzeker en klampen ons aan alles vast wat maar een beetje zekerheid biedt. Informeer daarom je klanten en prospects over welke maatregelen jij hebt getroffen waardoor de consument geen risico loopt bij het bezoeken van je bedrijf. Communiceer dit duidelijk op je website, via Social Media en wellicht als een post in je Google Mijn Bedrijf vermelding. Wellicht zou je zelfs nog verder kunnen gaan en extra initiatieven ontwikkelen. Denk dan aan een bezorg- en ophaalservice voor auto-onderhoud of een testrit of aan een YouTube video / Whatsapp video reviews van nieuwe en gebruikte auto’s.
Wees Proactief
Staan er in de toekomst afspraken gepland? Neem dan z.s.m. telefonisch contact op en geef aan dat die afspraak gewoon doorgaat. Dat is beter dan een e-mail versturen of afwachten. De omstandigheden zijn immers ingrijpend gewijzigd. Als je niet zelf het initiatief neemt dan zal jouw klant een afweging gaan maken. Neem je zelf het initiatief dan heb je de keuze voor hem eigenlijk al gemaakt. Natuurlijk zullen er nog steeds klanten zijn die alsnog afzeggen maar wel minder. Een ander voorbeeld is dat je nu zelf contact opneemt voor de winter- zomerbanden wissel. Als de auto nu minder of in sommige gevallen zelfs helemaal niet wordt gebruikt zal dit niet de eerste prioriteit van jouw klant zijn. Maar als je de klant belt en wellicht zelfs vervangend vervoer regelt (als de klant vanuit huis werkt zal dat niet nodig zijn) dan haal je deze werkzaamheden en omzet naar je toe.
Kijk kritisch naar je Online Marketing
In deze periode is het natuurlijk belangrijk om te kijken naar omzet en kosten. De online portals en je online campagnes zullen mogelijk minder opleveren. Maar door een afnemend zoekvolume zullen de kosten ook dalen. Kijk ook naar je doelstellingen en de instellingen van je campagnes. Waar je kort geleden streefde naar winst zou het best zo kunnen zijn dat je nu met break even ook tevreden bent. Je voorraad is immers een gegeven en een groot deel van je kosten zijn vaste kosten. Als je de auto niet verkoopt of inzet dan zou dit wel eens op termijn kunnen resulteren in een negatief resultaat. Wellicht ben je door deze snelle aanpassing ook een eventuele aankomende marktbeweging voor. Adverteer je met Google Search dan verwachten wij dat de kosten zullen dalen. Het rendement zal op korte termijn wellicht ook iets afnemen omdat acties zoals showroombezoek of het invullen van een contactformulier in sommige gevallen worden uitgesteld. Aan de andere kant blijft Google Search natuurlijk één van de meest efficiënte manieren van marketing. Als iemand op Google een zoekopdracht intypt die betrekking heeft op hetgeen jij aanbiedt dan is er ondanks deze crisis sprake van een serieuze belangstelling. Bedenk je ook dat als de concurrent afhaakt jouw advertentie meer impact zal sorteren. Besluit je toch fors te snijden in je online marketing dan is het aan te raden om retargeting op Display Search aan te laten staan of zelf op te laten zetten. Deze campagnes vertonen namelijk de advertenties aan mensen die eerder interesse in jouw bedrijf hebben getoond. Alleen als iemand opnieuw op je advertentie klikt worden er kosten in rekening gebracht. Een bijkomend voordeel is dat iemand na eerder getoonde belangstelling voor jouw bedrijf minder snel bij de concurrent uit zal komen aangezien jouw advertenties worden vertoond.
Online Leadopvolging en Contact
Nu het showroombezoek zal afnemen wordt het nog belangrijker om de online of telefonische lead goed op te volgen. Snelheid is daarbij cruciaal. Wij durven zelfs te stellen dat een consument die online contact met je opneemt verwacht sneller opvolging te krijgen dan een consument waarmee je een fysieke afspraak hebt gehad.Volg een online lead daarom zo snel mogelijk en liefst telefonisch op.
Nu de consument wellicht wat minder snel de showroom in wandelt adviseren wij om extra laagdrempelige contactmogelijkheden toe te voegen. Voeg bijvoorbeeld een WhatsApp button (voorbeeld) toe aan je website. WhatsApp biedt heel veel voordelen: het is laagdrempelig, een conversatie blijft voor iedereen beschikbaar en je kan vanuit een chat aanbieden om te bellen of een videogesprek te voeren (zelfs met max. vier personen). Is jouw klant meer actief op Facebook of ben je zelf actief op Facebook? dan is Facebook Messenger ook een goed alternatief.
Ga opnieuw Zaaien
Als een deel van oogst dreigt te mislukken ga dan opnieuw zaaien. Zorg dat je weer in contact komt met oude contacten door te werken aan een effectieve nieuwsbrief. Breng alle kopers en leaseklanten van de afgelopen vier tot vijf jaar in beeld en ga ze bellen. Laat verkopers die normaal druk zijn met het afwikkelen van showroombezoek de telefoon pakken en laat ze alle klanten bellen die afgelopen jaar een auto hebben afgenomen of substantieel onderhoud hebben verricht. Jouw klanten hebben de tijd en delen nu graag hun lief en leed (gedeelde smart is halve smart). Verwerk vervolgens de insights in je CRM systeem zodat je straks gericht actie kan ondernemen.
In onderstaand artikel geven wij vijf online marketingcommunicatie tips over hoe om te gaan met de corona ontwikkelingen als automotive bedrijf. Wat kan je doen om je omzet te handhaven? Wat is vooral nu belangrijk om te communiceren.
1. Vertel consumenten wat JIJ Doet
In tijden van onzekerheid is er geen trek maar sprake van honger naar informatie. We zijn onzeker en klampen ons aan alles vast wat maar een beetje zekerheid biedt. Informeer daarom je klanten en prospects over welke maatregelen jij hebt getroffen waardoor de consument geen risico loopt bij het bezoeken van je bedrijf. Communiceer dit duidelijk op je website, via Social Media en wellicht als een post in je Google Mijn Bedrijf vermelding. Wellicht zou je zelfs nog verder kunnen gaan en extra initiatieven ontwikkelen. Denk dan aan een bezorg- en ophaalservice voor auto-onderhoud of een testrit of aan een YouTube video / Whatsapp video reviews van nieuwe en gebruikte auto’s.
2. Wees Proactief
Staan er in de toekomst afspraken gepland? Neem dan z.s.m. telefonisch contact op en geef aan dat die afspraak gewoon doorgaat. Dat is beter dan een e-mail versturen of afwachten. De omstandigheden zijn immers ingrijpend gewijzigd. Als je niet zelf het initiatief neemt dan zal jouw klant een afweging gaan maken. Neem je zelf het initiatief dan heb je de keuze voor hem eigenlijk al gemaakt. Natuurlijk zullen er nog steeds klanten zijn die alsnog afzeggen maar wel minder. Een ander voorbeeld is dat je nu zelf contact opneemt voor de winter- zomerbanden wissel. Als de auto nu minder of in sommige gevallen zelfs helemaal niet wordt gebruikt zal dit niet de eerste prioriteit van jouw klant zijn. Maar als je de klant belt en wellicht zelfs vervangend vervoer regelt (als de klant vanuit huis werkt zal dat niet nodig zijn) dan haal je deze werkzaamheden en omzet naar je toe.
3. Kijk kritisch naar je Online Marketing
In deze periode is het natuurlijk belangrijk om te kijken naar omzet en kosten. De online portals en je online campagnes zullen mogelijk minder opleveren. Maar door een afnemend zoekvolume zullen de kosten ook dalen. Kijk ook naar je doelstellingen en de instellingen van je campagnes. Waar je kort geleden streefde naar winst zou het best zo kunnen zijn dat je nu met break even ook tevreden bent. Je voorraad is immers een gegeven en een groot deel van je kosten zijn vaste kosten. Als je de auto niet verkoopt of inzet dan zou dit wel eens op termijn kunnen resulteren in een negatief resultaat. Wellicht ben je door deze snelle aanpassing ook een eventuele aankomende marktbeweging voor. Adverteer je met Google Search dan verwachten wij dat de kosten zullen dalen. Het rendement zal op korte termijn wellicht ook iets afnemen omdat acties zoals showroombezoek of het invullen van een contactformulier in sommige gevallen worden uitgesteld. Aan de andere kant blijft Google Search natuurlijk één van de meest efficiënte manieren van marketing. Als iemand op Google een zoekopdracht intypt die betrekking heeft op hetgeen jij aanbiedt dan is er ondanks deze crisis sprake van een serieuze belangstelling. Bedenk je ook dat als de concurrent afhaakt jouw advertentie meer impact zal sorteren. Besluit je toch fors te snijden in je online marketing dan is het aan te raden om retargeting op Display Search aan te laten staan of zelf op te laten zetten. Deze campagnes vertonen namelijk de advertenties aan mensen die eerder interesse in jouw bedrijf hebben getoond. Alleen als iemand opnieuw op je advertentie klikt worden er kosten in rekening gebracht. Een bijkomend voordeel is dat iemand na eerder getoonde belangstelling voor jouw bedrijf minder snel bij de concurrent uit zal komen aangezien jouw advertenties worden vertoond.
4. Online Leadopvolging en Contact
Nu het showroombezoek zal afnemen wordt het nog belangrijker om de online of telefonische lead goed op te volgen. Snelheid is daarbij cruciaal. Wij durven zelfs te stellen dat een consument die online contact met je opneemt verwacht sneller opvolging te krijgen dan een consument waarmee je een fysieke afspraak hebt gehad.Volg een online lead daarom zo snel mogelijk en liefst telefonisch op.
Nu de consument wellicht wat minder snel de showroom in wandelt adviseren wij om extra laagdrempelige contactmogelijkheden toe te voegen. Voeg bijvoorbeeld een WhatsApp button (voorbeeld) toe aan je website. WhatsApp biedt heel veel voordelen: het is laagdrempelig, een conversatie blijft voor iedereen beschikbaar en je kan vanuit een chat aanbieden om te bellen of een videogesprek te voeren (zelfs met max. vier personen). Is jouw klant meer actief op Facebook of ben je zelf actief op Facebook? dan is Facebook Messenger ook een goed alternatief.
5. Ga opnieuw Zaaien
Als een deel van oogst dreigt te mislukken ga dan opnieuw zaaien. Zorg dat je weer in contact komt met oude contacten door te werken aan een effectieve nieuwsbrief. Breng alle kopers en leaseklanten van de afgelopen vier tot vijf jaar in beeld en ga ze bellen. Laat verkopers die normaal druk zijn met het afwikkelen van showroombezoek de telefoon pakken en laat ze alle klanten bellen die afgelopen jaar een auto hebben afgenomen of substantieel onderhoud hebben verricht. Jouw klanten hebben de tijd en delen nu graag hun lief en leed (gedeelde smart is halve smart). Verwerk vervolgens de insights in je CRM systeem zodat je straks gericht actie kan ondernemen.