Google Analytics is waarschijnlijk een tool waar jij veel gebruik van maakt. De Google tool biedt veel inzicht in verzamelde informatie, en speelt dus een grote rol in het analyseren van jouw website data. Maar wat als het gebruik van Google Analytics verboden wordt?
Meer druk op privacy
In 2022 hebben we gemerkt dat de druk op privacy toeneemt. Vooral na de mogelijke afschaffing van third party cookies en de uitspraak dat het systeem achter toestemming vragen voor cookies in strijd is met de Europese privacywet. Hierdoor worden (grote) bedrijven onder de loep genomen voor het overschrijden van de General Data Protection Regulation (GDPR) van de Europese Unie, ofwel de Europese privacy wet.
Waarom een ‘verbod’ op Google Analytics?
Naar aanleiding van een rechtszaak in de Verenigde Staten, die Google Analytics aansprak op het third party gebruik van data, is ook in Europa de discussie begonnen. Google Analytics slaat alle informatie op in een database vanuit een hoofdkantoor in Amerika, waardoor Google niet kan voldoen aan de privacyregeling van Europa dat erg verschilt met die van de VS.
Nadat Frankrijk Google een boete gaf voor de overschrijding van de data privacy regeling, heeft ook Oostenrijk besloten naar de zaak te kijken. De druk op privacy heeft ervoor gezorgd dat Nederland nu het verbod op Google Analytics aan het overwegen is.
Wat betekent dit voor jou?
Dit betekent dat je geen data meer kan analyseren via Google. Ook heb je dan minder inzicht in potentiële leads. Het tracken van bezoekers is dan niet meer mogelijk, waardoor een gepersonaliseerde ervaring moeilijker wordt. Je hebt geen inzicht meer in marketing inspanningen, opbrengsten en het gedrag van je bezoekers.
Wees voorbereid met deze 3 tips!
Hier onder vind je drie tips die je kunt gebruiken om voorbereid te zijn op toekomstige veranderingen:
- Volg de rechtszaak
Op het moment worden er twee aanklachten besproken in Oostenrijk, en is er nog geen echte uitspraak over de toekomst van Google Analytics. Het is dus handig om op de hoogte te blijven van de meest recente uitspraken, dit doen wij natuurlijk ook! - Stap over naar first party data
Ook al kunnen we dit niet met zekerheid zeggen, zou nadruk op een cookieless wereld een potentiële optie kunnen zijn als Google Analytics verboden wordt. Het gebruik van first party data zorgt ervoor dat informatie op je eigen server wordt opgeslagen, waardoor je de privacywet dus omzeild. Als je meer interesse hebt in first party data en server side tagging, dan kunnen wij je daarbij helpen! - Privacy friendly settings
Google Analytics heeft “privacy friendly settings”, die de GDPR regeling wel volgen. Helaas heb je dan weinig informatie die opgeslagen wordt, omdat functies zoals ‘Analytics data collection’ dan uit staan. Daarnaast is ook niet met zekerheid te zeggen dat dit een toekomstige optie is na het verbod van Google Analytics. Stel je vindt het wel interessant, dan leggen wij even uit hoe je dit doet:
- Ga naar Google Analytics help
- Klik dan op de optie “data privacy en security”
- Als het goed is, is er dan de functie “privacy controls in Google Analytics”, die dan precies uitlegt wat alles inhoud.
Stoppen met Google Analytics?
Na de drie bovenstaande punten denk je misschien dat het een beter idee is om helemaal geen Google Analytics te gebruiken, maar dat hoeft nou ook weer niet. Het verbieden van Google Analytics is net als het verbieden van fossiele brandstoffen, het zet de wereld op stop, het is geen optie.
Onze voorspelling is dat Google een optie gaat creëren om informatie op Europese servers op te slaan. Op deze manier worden de GDPR regels wel gevolgd, en kunnen gebruikers de volledige ervaring van Google Analytics meemaken.
Wees gerust
In conclusie, is de rechtszaak over Google Analytics een belangrijk keerpunt in de GDPR, aldus de Europese privacy wet. Het is duidelijk dat er meer druk wordt gelegd op het opslaan van data en third party toegang tot deze data. Voor veel is het misschien ook een punt om te kijken wat de toekomst van Analytics is en hoe je hier mee om moet gaan.
Wees dus gerust, hoogstwaarschijnlijk wordt er een functie geïntroduceerd die zich wel aan de Europese wetgeving houdt. Wat je nu alvast kan doen is up to date blijven: daarvoor kun je onze blogs natuurlijk bijhouden! Of neem contact op met een van onze Google Analytics experts, die helpen je graag.