Google wordt steeds slimmer, de consument wordt steeds slimmer, de ondernemer kan dus niet achter blijven. Mede om de consument de blijven bedienen komt Google met een nieuwe update: Google MUM.
Meer diepgang
Deze update zorgt ervoor dat Google antwoorden gaat geven op vervolgvragen die je mogelijk hebt over je zoekopdracht. Hierdoor krijgen de zoekresultatenpagina’s meer diepgang over jouw zoekonderwerp. Het gaat niet meer om het zoeken en antwoord krijgen, maar om het gevoelsmatig bekijken van een onderwerp. Dit betekent dat je naar een onderwerp zoekt en een zo compleet mogelijk antwoord krijgt.
Om een zo compleet mogelijk antwoord te genereren gaat Google date verzamelen uit meer bronnen, zoals afbeeldingen, video’s en sites in andere landen. De Google MUM-update is hiermee een complexe en uitgebreide opvolger van de Google BERT-update, die erop gericht was de zoekvraag beter te begrijpen.
Wat doet MUM?
Hoe werkt die Google MUM-update nou? MUM staat voor Multitask Unified Model, dit is een AI-oplossing van Google en een stuk krachtiger dan de voorganger BERT. Met Google MUM gaat Google proberen om je vraag te beantwoorden, ook wanneer er geen simpel antwoord ervoor is. Bijvoorbeeld in het geval dat een woord meerdere betekenissen heeft of door de context op verschillende manieren begrepen kan worden.
Content begrijpen
De update zorgt ervoor dat Google content nog beter begrijpt dan voorheen. Zowel de zoekvraag als de context van de content en de content zelf. Er gaan namelijk krachtige combinaties gemaakt worden van content door Google Mum. Combinaties van tekst, foto’s en video’s zullen getoond worden in de zoekresultaten. Daarnaast is MUM getraind om meer dan 75 talen te begrijpen en in te communiceren. Dit betekent dat ook informatie in meer dan 75 talen begrepen wordt door Google. Hierdoor is de datapoel van Google veel groter en kan er zo goed mogelijke informatie getoond worden.
Google kan hierdoor veel meer informatie tonen op zoekresultatenpagina’s van de meest geschikte bronnen. Wanneer het technisch mogelijk is, zal Google het zelfs voor je vertalen. Nu krijg je als Nederlander nog alleen content te zien van bedrijven of bloggers in Nederland bij de zoekresultaten, maar in de toekomst kan dit een Franse website zijn vanwege hun autoriteit op het gebied waar jij naar opzoek bent.
Je kan dus bijvoorbeeld informatie uit een Chinese site te zien krijgen die het antwoord geeft op je vraag. Of een stukje relevante video, terwijl de rest van de video helemaal niet relevant is.
Meer informatie dan je naar zocht
Het doel van Google is om betere en completere resultaten te tonen die passen bij de context van jouw zoekvraag. Andersom wil Google leren van de data die jij invoert, zodat Google beter kan begrijpen waar gebruikers echt naar op zoek zijn.
De update is niet alleen achter de schermen, maar ook on-page zal het te zien zijn. Er wordt een redesign van de zoekresultatenpagina doorgevoerd die meer informatie toont. Dit gaat niet van de ene dag op de andere dag, maar wordt gefaseerd uitgerold. Je krijgt van Google extra informatie over je zoekopdracht, waar je mogelijk zelf nog niet aan gedacht hebt. Bijvoorbeeld: je zoekt naar ‘nieuwe auto’s 2021’, je zult dan ook een suggestie kunnen krijgen om een video te bekijken over de veiligste auto’s van 2021 of zal Google een suggestie doen om te duiken in de verwachte modellen van 2022.
Bij de zoekresultaten zal je een ‘Things to know’-box te zien krijgen. Hier laat Google andere stukken informatie zien over het onderwerp die mogelijk interessant voor jou zijn. Hiermee wil Google de gebruiker meer informatie en context bieden over het onderwerp waarnaar wordt gezocht. Op die manier krijg je dus informatie waarvan je zelf niet wist dat je het zocht.
Gevolgen
Je kan je dus wel voorstellen dat deze update gevolgen heeft voor jouw website of webshop. Er valt alleen niet met 100% zekerheid te zeggen wat voor gevolgen Google MUM precies heeft. In principe verandert er niet heel veel, want relevantie en kwalitatieve content zijn al erg belangrijk om goed vindbaar te zijn. De bestaande uitgangspunten voor SEO zijn dus nog belangrijker geworden.
Volgens Frankwatching zijn de volgende punten mogelijke gevolgen:
- De beste content blijft verreweg de meest belangrijke factor: let goed op semantische zoekwoorden
- Je online autoriteit in je branche of niche blijft belangrijk om goed vindbaar te zijn
- Het is goed mogelijk dat je bezoekers verschuiven van nationaal naar internationaal: als jij een expert bent, zul je vindbaar worden in meerdere landen
- Werk met complete content: afbeeldingen op je site worden nog belangrijker om vindbaar te worden. Werk dus zeker aan je alt-teksten, de bestandsnaam van je afbeelding en hoge kwaliteit afbeeldingen. Wanneer je video’s hebt, gebruik deze dan wanneer dat relevant is
- Accepteer dat no-click search groeit
- Relevantie wordt nog belangrijker om vindbaar te zijn – en dat was al belangrijk. Als het goed is doe je dit al, want dit is in principe niks nieuws in SEO-land. Dus dan verandert er voor jou niet veel
Relevante content
We weten ook nog niet wanneer Google de MUM-update gaat doorvoeren. Het is belangrijk dat je blijft werken aan relevante content die diep de inhoud in gaat als je werkt aan de organische vindbaarheid van je website. Kwalitatieve content aanbieden had al positieve gevolgen voor je vindbaarheid, dit zal alleen nog maar meer versterkt worden door de update. Google MUM wil gebruikers complete en relevante informatie bieden. Als jij een plekje wil veroveren op de zoekresultatenpagina, dan is relevante content noodzakelijk.
Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen met relevante en kwalitatieve content? Neem dan contact met ons op. Wij hebben een in-house content marketeer waardoor content meer is dan een stukje tekst.