Jouw potentiële klanten gebruiken hoogstwaarschijnlijk het internet om hun volgende auto te vinden. Maar liefst 89% van de kopers van nieuwe auto’s heeft online onderzoek gedaan naar hun nieuwe voertuig. Je potentiële klanten zoeken niet alleen online informatie op, ze kopen ook nog eens online. In 2021 kocht 16% van de kopers van nieuwe auto’s hun auto online. Drie jaar eerder, in 2018, was dat slechts 1%.
Wanneer consumenten zoeken naar wat ze willen kopen, verwachten ze een gemakkelijke en behulpzame ervaring. Daarom is het belangrijk voor adverteerders om autokopers te bereiken met de juiste informatie en voorraad.
Nieuw campagne type: Vehicle Ads
Google heeft op 11 maart de ‘Vehicle Ads’ aangekondigd, een nieuw campagne type op Search die auto’s die te koop zijn in de buurt toont. Op dit moment beschikbaar in de VS en binnenkort beschikbaar in meer landen. De ‘Vehicle Ads’ gaan jou helpen gemakkelijk klanten te bereiken die opzoek zijn naar een nieuwe auto.
Stel iemand is opzoek naar een SUV uit 2019, ze zien dan verschillende opties die ze in de buurt kunnen kopen of laten bezorgen, samen met foto’s en voorraadinformatie. Locatie, merk, model, prijs en kilometerstand worden allemaal weergegeven. Zodra ze een auto hebben geselecteerd, leidt de advertentie hen naar de verkooppagina op jouw website. Daar kunnen ze bijvoorbeeld een formulier invullen voor een testrit of de contactgegevens van jouw dealerbedrijf vinden. Je kunt vervolgens selecteren welke acties jij wilt meten, zoals leads en winkelbezoeken, en hieraan een waarde koppelen.
Gegevensfeed
Zo’n ‘vehicle ad’ heeft wel even wat voorbereiding nodig om op te zetten. Je moet namelijk een gegevensfeed voor je voertuigvoorraad maken en deze koppelen aan je Google Merchant Center. Alles staat in deze feed, zoals de merken in je voorraad, modellen, prijzen, kilometerstanden en de staat van de voertuigen. Deze gegevens worden gebruikt door Google om kopers te matchen met de meest relevante auto’s terwijl ze zoeken. Naast het feit dat dit zorgt voor een makkelijke en behulpzame ervaring voor de klant, kun je ook belangrijke voorraad- en advertentieprestatie-inzichten bijhouden in Merchant Center.
Cases
Volgens Google zagen adverteerders tijdens bètatests een gemiddelde toename van 25% in conversies. Dit was het geval wanneer zij hun bestaande campagnes in het zoeknetwerk aanvulden met ‘vehicle ads’. Laten we kijken naar de cases die Google onlangs presenteerden van Asbury, Ken Garff en Carmax.
Asbury Automotive groep
Asbury zocht naar een oplossing om te voldoen aan de vraag van consumenten die online naar auto’s zoeken. Het team heeft een voertuigfeed gemaakt: een lijst van hun inventaris met beschrijvende kenmerken, zoals merk, model, en waar de dealers zich bevinden. Nadat ze die feed hadden gemaakt, gebruikten ze vehicle ads om hun voorraad gebruikte auto’s op Search te promoten. Hierdoor zorgde Asbury voor een toename van 35% in conversies en een toename van 12% in conversiewaarde.
Ken Garff Automotive Group
Ken Garff was op zoek naar meer manieren om de juiste klanten te bereiken met de juiste voorraad. Het team werkte samen met hun partner voor voorraadbeheer om een voertuigfeed te maken en begon vehicle ads te gebruiken. Hierna zorgde Ken Garff in de eerste helft van 2021 voor 55% meer conversies bij negen dealers.
CarMax
Als de grootste verkoper van gebruikte auto’s van de Verenigde Staten, met 30 verschillende merken en 600 modellen in meer dan 220 winkels in de VS, staat CarMax voor de uitdaging om de juiste auto aan de juiste klant op de juiste plaats te tonen. Aangedreven door machine learning en automatisering, hebben vehicle ads geleid tot incrementele bezoeken aan de website van CarMax en hebben ze CarMax geholpen meer kopers in contact te brengen met hun volgende auto.
Alle voordelen op een rijtje
Met Vehicle Ads kun je op het juiste moment online autokopers bereiken met de juiste vermeldingen en informatie om ze dichter bij een aankoop te brengen. De belangrijkste voordelen zijn:
- Meer gekwalificeerde leads
Klanten belangrijke informatie over de auto en afbeeldingen laten zien voordat ze klikken, zorgt voor meer gekwalificeerde leads - Omnichannel-doelen
Vehicle Ads is te optimaliseren voor zowel online conversies (leads) als offline conversies (winkelbezoeken) - Geautomatiseerde targeting
Vehicle Ads tonen automatisch jouw meest relevante vermeldingen voor een gerelateerde gebruikersquery - Verhoogde zichtbaarheid
Presenteer de Vehicle Ads naast jouw andere advertenties op Google