SEA (Search Engine Advertising) is vaak een integraal onderdeel van een professionele online marketingcampagne. Ook in de automotive zien we bij InfoTrade steeds meer belangstelling voor SEA. Autobedrijven willen hun vindbaarheid in Google verbeteren en verschuiven daarom hun marketingbudgetten naar online adverteren. Maar wat is SEA nou eigenlijk? En wat heb je eraan? Hieronder gaan we dieper in op een aantal belangrijke aandachtspunten voor merkdealers, merkspecialisten en universele autobedrijven die willen beginnen met SEA.
Het verschil met SEO
Als het gaat om het verbeteren van de vindbaarheid van een automotive bedrijf in Google gaat het vaak over SEO (Search Engine Optimization). Iedereen wil met zijn website hoog in de zoekresultaten van Google staan, het liefst in de top vijf, om ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk mensen op de website komen.
Zoekmachine-optimalisatie is erop gericht om de organische vindbaarheid in Google te verbeteren. Het voordeel hiervan is dat je niet afhankelijk bent van advertentiebudgetten. Uiteraard kost het ook geld, je moet waarschijnlijk een specialist inhuren, maar een automotive website die op specifieke zoektermen een hoge positie in de zoekresultaten heeft behaald kan die status vaak voor lange tijd behouden. Op de lange termijn kunnen SEO budgetten daarom vaak worden afgebouwd tot een bepaald onderhoudsniveau.
Het nadeel van zoekmachine-optimalisatie is dat het veel tijd kost. In tegenstelling tot SEA duurt het vaak maanden om op bepaalde zoektermen hoog in Google te komen. Bovendien plaatst Google de betaalde zoekresultaten boven de organische zoekresultaten. Veel autobedrijven kiezen er daarom voor om ook (of alleen maar) in SEA te investeren.
Waarom kiezen voor SEA?
SEA, het adverteren in Google via Google Ads, is dé manier om snel in de zoekresultaten van Google te verschijnen. In tegenstelling tot het verbeteren van de organische vindbaarheid is er namelijk geen opbouwperiode, je advertentie wordt meteen vertoond zodra deze is aangemaakt. Daarna betaal je per klik tot het vooraf aangegeven dagbudget is bereikt.
SEA biedt de autobranche heel veel mogelijkheden om advertenties over nieuwe auto’s en occasions precies te targeten op je eigen doelgroep. Je bepaalt zelf aan welke doelgroep Google de advertentie moet tonen, bijvoorbeeld op basis van leeftijd of locatie. Zo bereik je rechtstreeks de juiste autokopers bij jou in de buurt.
Toch klinkt SEA makkelijker dan het is want Google stelt uitgebreide kwaliteitseisen aan de advertenties die gebruikers aanmaken. Bovendien biedt SEA zoveel mogelijkheden dat veel automotive bedrijven door de bomen het bos niet meer zien. We zien bij InfoTrade veel bedrijven in de automotive dan ook regelmatig worstelen met hun advertentiecampagnes op Google.
Gelukkig hebben we bij InfoTrade de kennis en ervaring die nodig is om een effectieve SEA campagne op te zetten in huis. Wil je meer weten over SEA voor jouw bedrijf in de automotive? Neem dan contact met ons op!