De automotive blijft vaak steken in het automatisch doorplaatsen van berichten op social media en mist interactie met de klant. Met een sterke social media campagne pak je de aandacht van de klant terug en bereik je ‘jouw’ potentiële autokopers.
Gemiste kans
Het effectief gebruiken van social media is voor de automotive steeds belangrijker. Om klanten te bereiken, leads te scoren en om meer sales te halen. Toch zien we bij InfoTrade dat het gebruik van social media door dealers en universele autobedrijven vaak beperkt blijft tot het plaatsen van berichten op Facebook, Twitter, Instagram of andere social media.
Op deze manier blijft klant contact uit en het gebruik van social media voegt zo weinig waarde toe aan de klantervaring van potentiële autokopers, dat is een gemiste kans.
De populairste social media
De cijfers zijn duidelijk. Facebook is met ruim 10 miljoen gebruikers het meest populaire social media platform van Nederland, gevolgd door YouTube (ruim 9 miljoen gebruikers), Instagram (bijna 6 miljoen gebruikers) en LinkedIn (5 miljoen gebruikers). Daarnaast is TikTok aan een opvallende opmars bezig, dit platform groeide in een jaar tijd met 1 miljoen gebruikers naar 1,7 miljoen dit jaar.
Bereik je doelgroep
Social media biedt bedrijven in de automotive toegang tot een enorme consumentenmarkt. Kies kritisch de platforms om je klanten te bereiken, je wil niet zomaar op alle platforms aanwezig zijn. Samen met Snapchat is TikTok bijvoorbeeld vooral populair onder jongeren. Het kan voor autodealers interessant zijn om al bij jongeren naamsbekendheid op te bouwen via deze platforms, het zal op de korte termijn weinig tot geen tastbare leads opleveren.
Het is onze ervaring dat vooral marketingcampagnes op Facebook en YouTube effectief zijn. Dit zijn de platforms die bij gebruikers in de doelgroep 20 – 70 jaar het meest populair zijn. Precies de doelgroep die in staat is een nieuwe of gebruikte auto aan te schaffen.
De opmars van YouTube
Een andere belangrijke ontwikkeling is dat autokopers massaal YouTube-video’s bekijken voordat ze een auto gaan kopen. Sterker nog, ze hebben hun keuze vaak al gemaakt, onder ander op basis van YouTube, voordat ze de showroom binnenstappen. Daarbij biedt YouTube (kosten)effectieve kansen om je bedrijf te laten groeien.
Samenvattend kunnen we stellen dat social media voor de automotive een must is! Wel is het belangrijk vooraf te bepalen op welke social media je zichtbaar wilt zijn en hiervoor een campagne te ontwikkelen. InfoTrade is specialist in automotive marketing. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met ons op!