Het gebruik van social media is voor de Nederlandse automotive een bewezen, effectieve manier om een breed koperspubliek te bereiken. Samen hebben platforms als Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn een enorm bereik, en ze bieden allemaal interessante mogelijkheden om heel gericht te adverteren en de juiste doelgroep te bereiken.
Kansen voor de automotive
Een ander platform dat in z’n eentje bijna iedereen in Nederland bereikt is YouTube. Deze videodienst is de laatste jaren uitgegroeid tot de op één na grootste zoekmachine van ons land. Meer concreet: na Google is YouTube hét kanaal voor autokopers om informatie te bekijken over hun potentiële nieuwe aankoop. En dat biedt kansen voor iedereen in de autobranche, van universele autobedrijven tot merkspecialisten en merkdealers. Lees hier 5 manieren waarop YouTube jouw bedrijf kan helpen om te groeien.
Zelf video’s maken
De goedkoopste manier om op YouTube actief te zijn is zelf je eigen YouTube-kanaal beginnen. Er zijn talloze mooie voorbeelden van autobedrijven die zelf hun eigen video’s uploaden en hier een groot publiek mee bereiken. Vaak gaan deze video’s over de auto’s die er te koop staan, de speciale features en alle voordelen om de auto bij dat autobedrijf te kopen. Door regelmatig video’s te uploaden creëer je als het ware een database van video’s die steeds groter wordt waardoor je bedrijf online ook steeds beter vindbaar is. Volg deze tips voor meer abonnees op jouw automotive YouTube kanaal.
Nadeel van deze werkwijze is dat het veel tijd kost om regelmatig video’s te maken. Daarnaast is de kwaliteit vaak een issue. We zien nog vaak video’s die zijn geschoten uit de losse pols en die het kwaliteitsimago van een bedrijf geen goed doen. In die gevallen is het vaak beter een professional in te huren voor het maken van YouTube-video’s, wat de kosten echter weer opdrijft.
Adverteren op YouTube
Naast zelf YouTube-video’s maken kan je er ook voor kiezen om te adverteren op het videoplatform. Omdat adverteren op YouTube nog relatief onbekend is zijn de tarieven lager dan bij andere social mediaplatforms. Tegelijkertijd is adverteren op YouTube zeer effectief en werkt het goed in combinatie met advertentiecampagnes op bijvoorbeeld Facebook.
Maar hoe pak je het aan? Net als in elke andere marketingcampagne kijk je eerst naar je doelgroep en het type advertentie dat je wilt inzetten. Zo kan je bijvoorbeeld ’bumper ads’ maken. Dit zijn de advertenties van een paar seconden die de kijker niet kan overslaan. daarnaast zijn er de ‘skippable ads’ die langer duren en die je pas na een aantal seconden kan overslaan. Het grote voordeel van deze advertenties is dat je pas betaalt als de advertentie langer dan 30 seconden wordt bekeken.
Er zijn voor de Nederlandse automotive nog meer mogelijkheden om te adverteren op YouTube. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met ons op!