Misschien vraag jij je nu af: wat is een Facebook Pixel? Dit is een stukje code van Facebook die je als automotive bedrijf kunt installeren op je eigen website. Deze code wordt dan gekoppeld aan jouw advertentie account van Facebook en registreert welke pagina’s worden bekeken door ingelogde Facebook-gebruikers.
Wat kan je ermee?
- Verzekeren dat je advertenties aan de juiste mensen worden weergegeven. Vind nieuwe klanten of mensen die een specifieke pagina hebben bezocht of een gewenste actie op je website hebben uitgevoerd.
- De verkoop stimuleren. Stel automatisch bieden in om mensen te bereiken die waarschijnlijk een actie gaan uitvoeren die belangrijk voor je is, zoals het doen van een aankoop.
- Je advertentieresultaten meten. Krijg meer inzicht in de effecten van je advertenties door te meten wat er gebeurt als mensen deze zien.
Door de informatie die je verzamelt met Facebook Pixel kun je binnen het advertentie account doelgroep segmenten samenstellen waaraan de advertenties getoond worden. Dit is waardevol omdat gebruikers zo gepersonaliseerde advertenties te zien krijgen.
Voorbeeld: gebruikers die op de jouw site verschillende auto’s hebben bekeken, maar nog geen contact hebben gezocht via de site, krijgen op Facebook advertenties te zien van de auto’s.
Je kan je gebruikers content tonen die aansluiten bij hun interesses, omdat je het online gedrag kan volgen en op basis daarvan conclusies kunt trekken over de interesses. Het hoeven niet alleen maar advertenties te zijn, maar kunnen ook (blog)artikelen zijn of andere vormen van content.
Kansen in de automotive
Facebook houdt voor je bij welke pagina’s gebruikers bezoeken op jouw website. Met deze informatie kun je advertentiegroepen aanmaken daarbij herkent Facebook gebruikers die eerder op jouw website zijn geweest. Door deze data die Facebook voor je bijhoudt kun je veel gerichter adverteren. Je kunt de inzichten gebruiken voor retargeting en nieuwe gebruikers vinden.
Retargeting
De meest bekende vorm van retargeting is wanneer mensen auto’s hebben bekeken op een website en vervolgens dezelfde auto’s, of vakanties, op Facebook verschijnen met de hoop dat klanten dan alsnog overgaan tot de aankoop of boeking.
Je kunt dit heel plat aanpakken of heel goed nadenken bij welk gedrag een behoefte hoort, en dan op basis van deze behoeften de juiste advertenties of content te tonen aan gebruikers. Retargeting is niet goed ingezet als advertenties irrelevant zijn of je blijven volgen (bijv. na de koop of boeking).
Look-a-like audiences
De data die Facebook voor je verzamelt kun je ook gebruiken om een nieuwe doelgroep te vinden via ‘Look-a-like audiences’ in Facebook. Op basis van je gekozen doelgroep kijkt Facebook naar de pixel data van alle mensen die binnen de site een pagina gezien hebben over bijvoorbeeld auto’s en vindt dan vergelijkbare mensen binnen Facebook.
Facebook selecteert via een algoritme deze mensen op basis van hun interesse en gedrag, en voegt die toe aan jouw doelgroep. Dit is een hele effectieve manier nieuwe klanten vinden die overeenkomsten hebben met bestaande bezoekers van jouw website.