De ‘nieuwe’ SEO strategie, maar wat is SEO? Zoekmachine-optimalisatie, ofwel SEO (Search Engine Optimization) is een specialisme waarmee je als automotive bedrijf de vindbaarheid van je website verbetert. Het doel is om op basis van degelijk zoekwoordenonderzoek op bepaalde relevante zoektermen hoog te scoren in de zoekresultaten van Google.
Waarom SEO?
Uit onderzoek blijkt dat 75% van de gebruikers van Google niet verder komen dan de eerste pagina. Daarom wil je dat jouw bedrijf op pagina 1 van de zoekresultaten wordt gevonden en het liefst in de top 5. Onderzoek toont namelijk al jaren aan dat automotive websites die goed gevonden worden, ook veel traffic genereren. Met SEO verbeter je de vindbaarheid en de positie op de zoekpagina’s van jouw website.
Verouderde strategie
Vroeger bestond SEO vooral uit het plaatsen van zoveel mogelijk berichten op zoveel mogelijk websites, met daarin weblinks naar de website van je eigen autobedrijf. Tegenwoordig is Google slim genoeg om content te herkennen die puur is geschreven voor de zoekmachine, en niet voor de autokoper. Deze strategie werkt daarom niet meer. Het is zelfs gevaarlijk omdat Google dergelijke websites kan bestraffen door ze (tijdelijk) van de zoekresultaten te verbannen. En dan ben je in één klap al je zoekverkeer kwijt!
Prikkel de autokoper
Voor de automotive is SEO nu vooral gericht op het creëren van relevante content voor de lezer. Dit kan nog steeds op basis van een zoekwoordenonderzoek, maar daarnaast moet alle automotive content worden geschreven met de lezer in gedachten. Niet Google. Je moet dus echt iets toevoegen en waarde creëren voor de potentiële autokoper. Dat klinkt lastig hè?
Op deze manier word je wel gedwongen om echt na te denken over de informatie die je zou willen delen en jezelf de vragen te stellen: wat is interessant voor mijn doelgroep? Waar ‘googlen’ autoverkopers op? Uit een zoekwoordenanalyse zal het antwoord komen op de laatste vraag. Daarna is het zaak content te maken die de vraag van de lezer beantwoordt.
Wat is er nodig voor SEO?
Voor SEO heb je om te beginnen drie dingen nodig:
- Een technisch goed ingerichte website
- Een zoekwoordenonderzoek
- Schrijftalent
Een goed ingerichte website en een zoekwoordenonderzoek zijn niet de grootste uitdagingen. Het onderzoek zou je in de basis nog zelf kunnen uitvoeren via Google Ads. De informatie uit dit systeem is soms echter lastig te interpreteren en er is meer voor nodig om alles uit je SEO inspanningen te halen.
Het schrijf talent dat je nodig hebt om naar aanleiding van dat onderzoek teksten te schrijven voor de potentiele autokopers op je website is voor veel autobedrijven een hele uitdaging. Het schrijven van aantrekkelijke content niet voor iedereen weggelegd. Bovendien kan het een tijdrovend karwei zijn wanneer je er weinig of geen ervaring mee hebt.
Expert in SEO voor de Nederlandse automotive
Tijd en frustratie besparen? Laat het dan aan de experts over. InfoTrade is expert in SEO voor de Nederlandse autobranche, wij kennen de taal van de automotive en zijn succesvol in het verbeteren van de vindbaarheid. Wil je ook hoger in Google staan met je automotive website? Neem dan vandaag nog contact met ons op!