Met dagelijks meer dan 3 miljard zoekopdrachten in Google is het erg handig om inzicht te hebben in wat consumenten precies zoeken en waar hun aandacht naar uitgaat. Dit wordt Search Listening genoemd. Search Listening helpt jou uiteindelijk bij het creëren van nieuwe relevante content, producten en diensten. Hieronder lees je hoe dit precies in elkaar zit en wat jij hiermee kunt doen!
Hoe werkt het?
Om inzicht te krijgen in de wensen en behoeften van consumenten en om innovatieve contentideeën te bedenken is Search Listening een handig hulpmiddel. Daarnaast kunnen de resultaten je helpen bij het uitvoeren van een zoekwoordanalyse en het verkrijgen van een hogere positie in Google. Zoekopdrachten van relevante zoektermen waar consumenten vragen over stellen worden verwerkt in een zogenaamde zoekwolk. Je krijgt hierbij niet alleen gegevens en zoekwolken van de zoekvragen met behulp van vraagwoorden als wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe, maar ook met voorzetsels, vergelijkingen en zoekwoorden op alfabetische volgorde.
Enkele voorbeelden uit de praktijk
Voor de automotive branche zijn “occasion”, “autodealer” en “leasemaatschappij” belangrijke termen waar consumenten op zoeken. De resultaten die hieruit voortkomen nadat gezocht wordt op deze zoekwoorden hebben wij voor jou gevisualiseerd:
Goedkope occasion kopen
Best beoordeelde autodealer
Online auto leasen
Wat kun je hiermee?
Met behulp van Search Listening kun je de gevonden long tail zoektermen gebruiken om in te spelen op jouw product- en dienstenaanbod en om nieuwe contentideeën op te doen voor op jouw website of social media kanalen. De resultaten zijn namelijk letterlijk de vragen die websitebezoekers stellen in de zoekbalk van Google. Het bespaart je daarnaast ook de nodige tijd om een FAQ-pagina op te bouwen.
Het feit dat er verder nog relatief weinig concurrentie is op het gebied van long tail zoektermen kan leiden tot een betere vindbaarheid in Google. Short tail zoektermen hebben namelijk wel een hoger zoekvolume, maar de concurrentie is hierbij erg hoog. Kortom, Search Listening helpt je zowel op het gebied van SEO als content verder met jouw online marketing!