COVID-19 beheerste 2020 en dat zal dit jaar waarschijnlijk niet anders zijn. Uiteraard kijken we allemaal uit naar de situatie zonder beperkingen zoals we die voor maart 2020 kenden. Maar ook dan zullen een aantal ontwikkelingen als gevolg van de afgelopen periode blijvend blijken. In onderstaand artikel staat onze interpretatie van de verwachte digitale trends automotive in 2021.
Digitale transformatie
Van “Showroom first” naar “Online first”. De lockdown waarbij de showroom namelijk ook is getroffen onderstreept nog eens de noodzaak voor een goede digitale strategie. Dat gaat verder dan af en toe een post op social media en online campagne voeren. Ambitieuze autobedrijven zullen hun focus volledig gaan verleggen naar digitaal. Dat betekent dat de hele organisatie daarop aangepast zal worden. Organisaties worden technischer en flexibeler. Door middel van Artificial Intelligence kan individueel ingespeeld worden op de online touchpoints van de customer journey. Waar kan het autobedrijf, deels geautomatiseerd, waarde toevoegen? Met als belangrijkste doel eerder in beeld te komen bij de potentiële lead en zo de kans op een sale te vergroten. Door het automatiseren en het meten worden datagestuurde beslissingen genomen in plaats van beslissingen op onderbuikgevoel.
Stijging aandeel online autoverkoop
Uiteraard blijft voorlopig een fysiek bezoek aan een autobedrijf de meest voor de hand liggende keuze als je van plan bent een nieuwe of gebruikte auto te kopen. Mits er door COVID-19 geen maatregelen zijn die dat verbieden. Toch zijn er aantal factoren die de online autoverkoop in 2021 verder zullen stuwen:
- Door COVID-19 brengen we veel meer tijd online door en kopen we ook veel meer online. Voor een een deel van onze samenleving betekent is deze kennismaking / intensivering met online zelfs een uit nood geboren en dus gedwongen. Waarbij in de praktijk blijkt dat het ondanks de bestaande vooroordelen mee blijkt te vallen. Verder blijkt uit onderzoek dat een aanzienlijke groep consumenten door COVID-19 fysieke winkels zoveel mogelijk mijdt uit angst voor besmetting. Deze ontwikkelingen veroorzaken een stroomversnelling voor wat betreft de digitale acceptatie.
- Nieuwe automerken als Tesla, Polestar en Lynk & Co hanteren een online strategie. Je kan de auto vaak nog wel ergens bekijken en in sommige gevallen kan je ook nog een proefrit maken, maar je kan de auto alleen nog maar online aanschaffen. Naast dat deze auto’s dus sowieso online worden verkocht zal dit ook effect hebben op de gevestigde merken. De traditionele automerken zullen hun eigen strategie ook tegen het licht gaan houden en digitale initiatieven gaan bedenken. Je ziet dat nu ook al gebeuren. Bijvoorbeeld Volvo’s “Stay Home Store”, ontwikkeld om de aanschaf van een nieuwe Volvo volledig online te laten plaatsvinden.
- Door de toename in aanbod van “car as a service”. Dit model waarbij je de auto niet aanschaft maar een vast maandelijks bedrag betaalt voor het gebruik, zorgt voor een lagere aankoop inspanning. Want de prijs voor het autorijden wordt uitgespreid en lijkt dus “lager”. Ook aankoop risico’s zijn lager doordat “reparatie”, “onderhoud”, “banden” en “afschrijving” onderdeel uitmaken van de geboden service. De behoefte aan “car as a service” zal stijgen onder andere omdat het hybride thuiswerken naar verwachting ook na de Corona crisis voor veel bedrijven als logische vorm zal blijven bestaan. Veel bedrijven hebben dit nu al bevestigd.
Toename van Nederlandse automotive video’s
Auto consumenten besteden meer tijd aan bekijken van video’s als vast onderdeel van het aankoopproces. Daarbij komt dat het onder andere door slimme toepassingen van partijen als Google en Facebook het voor de autobedrijven veel makkelijker en toegankelijk wordt om video’s te maken en te managen. Denk aan “Video Builder van Google YouTube, “Video Maker” die we binnenkort kunnen vinden in Google Mijn Bedrijf en “Creator Studio” van Facebook. Ook op je eigen smartphone maak met eenvoudige tools steeds eenvoudiger een goede video. Denk aan Apple’s app “Clips” of de tiener hit “TikTok”. Heb je als auto adverteerder een goede video ontwikkeld dan zijn er inmiddels ook voldoende mogelijkheden de potentiële doelgroep te targeten en videos voor (nog) relatief lage kosten te promoten. Als de showroom gesloten is dan is video het middel bij uitstek om je aanbod gebruikt en nieuw aan de potentiële kopers te tonen.
Hogere eisen aan offline contact
De consument raakt gewend aan de snelheid en het gemak van online shoppen. Mede hierdoor ontwikkelt de consument een kritischere houding ten opzichte van offline contact. Men verwacht een comfortabele, flexibele en veilige omgeving. Maar ook een logische koppeling van online en offline. Als een consument online een auto heeft geconfigureerd en daarna een fysieke afspraak heeft gepland dan verwacht de consument dat de verkoper weet waarvoor hij komt. Dat zelfde principe geldt voor reparatie en onderhoud.
Virtuele evenementen
We zullen dit jaar veel meer initiatieven voorbij zien komen voor virtuele evenementen. Business to business en business to consumer. We zijn de afgelopen periode hiermee bekend geraakt en de internet snelheid en techniek is er klaar voor. Hoge investeringen zijn niet meer noodzakelijk. Deelnemers kunnen makkelijk en veilig vanuit huis een virtueel event bijwonen. Bijvoorbeeld een event voor de introductie van een nieuw model, een speciale actie, of een uitleg over nieuwe technische features. Een voorbeeld van een persoonlijk evenement is dat de verkoper na een chat met WhatsApp de klant met WhatsApp video de ocassion showt waar de klant interesse in heeft en persoonlijk de details door spreekt.
Autobedrijven zullen meer gebruik maken van berichten apps
Om tijdens de lockdown toch voldoende contact te hebben met de (potentiële) klant verwachten wij dat autobedrijven massaal en met wisselend succes, berichten apps zullen gaan inzetten. Van een eenvoudige WhatsApp button op de website tot geavanceerde chatbots en messaging agents als die van Web1on1. Als de klant met een paar berichten de antwoorden ontvangt die hij verwacht en op momenten dat het hem uitkomt dan biedt deze vorm van conversational marketing absoluut kansen. Belangrijke aandachtspunten voor berichten apps die niet door de eigenaar of vaste verkoper worden gehost zijn het zelflerend vermogen en integratie met de huidige systemen. Deze integratie is nodig om toegang te hebben tot de juiste informatie maar ook om de met de interactie verzamelde informatie op te slaan en beschikbaar te hebben voor een volgend contactmoment.
Tot zover onze visie op de digitale trends in automotive voor een uitdagend jaar en een jaar waarvan wij verwachten dat een groot aantal digitale ontwikkelingen, die de afgelopen jaren voorzichtig zijn gestart, nu in een stroomversnelling zullen komen. Zorg dat ook jouw bedrijf daar klaar voor is!
Adviesmeeting
Wil je weten hoe InfoTrade je kan helpen met de digitale transformatie? Plan dan een “Adviesmeeting”. Dat is een vrijblijvende video call van 30 minuten met een van de InfoTrade partners, via Microsoft Teams, Google Meet of Zoom. Op de dag en tijdstip dat jou het beste uitkomt!