Google Analytics geeft waardevolle inzichten voor bedrijven in de automotive. Zo geeft het antwoord op essentiële vragen zoals: wat zijn de maandelijkse bezoekersaantallen van mijn website? Waar komen die bezoekers vandaan? Welke pagina’s scoren goed en waar haken bezoekers af? Het geeft inzicht in de effectiviteit van je website laat zien waar verbeteringen nodig zijn. Maar hoe doe je dat?
Inzicht in data voor je automotive website
De beste methode voor de automotive sector om inzicht te krijgen in deze data is via Google Analytics. Door het plaatsen van een klein stukje HTML-code op de website van je autobedrijf, en door deze te koppelen aan je Google Analytics-account, heb je toegang tot het Analytics-dashboard en kan het analyseren van de data beginnen.
Je ziet meteen vanuit welke websites bezoekers op je website terechtkomen. Dit kan bijvoorbeeld via de organische zoekresultaten van Google zijn, maar ook vanuit Google Ads wanneer er een advertentiecampagne loopt. Ook kan er ‘traffic’ naar je website worden geleid via externe websites, waar een link naar je eigen website is opgenomen. Tot slot kan bijvoorbeeld een nieuwsbrief een bron zijn van zoekverkeer en vermeldingen op social media als Facebook, Twitter, YouTube en LinkedIn.
Data is goud
Data is goud voor je automotive website, als je weet waar je naar moet kijken. Per bron (organisch, direct, social media, enz) biedt Analytics dus inzicht in de aantallen bezoekers die op de website van een merkdealer of universeel autobedrijf binnenkomen. Het aantal bezoekers zegt alleen niet zo heel veel. Het is namelijk ook belangrijk om kwalitatief goed verkeer te trekken! Pas dan zullen er meer offertes worden aangevraagd en vragen binnenkomen over auto’s die te koop staan. Daarom kijk je ook naar hoe lang ze op je website blijven, welke pagina’s worden bekeken en wat de conversie is.
Inzicht in rendement
De belangrijkste reden om te beginnen met Google Analytics is het analyseren en kunnen bijsturen van marketinginspanningen. Er wordt in de automotive branche veel geïnvesteerd in online marketing, en je wilt weten of de investeringen ook rendement opleveren. Dat is meteen de grootste uitdaging, want Google Analytics is zo uitgebreid en biedt zoveel informatie dat het voor een leek haast ondoenlijk is om hier echt concrete conclusies aan te verbinden en effectieve actie te ondernemen.
Bij InfoTrade zijn we gespecialiseerd in automotive marketing. We kennen de ins en outs van Google Analytics en weten precies hoe je er het meeste uithaalt. Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met ons op!