Een website zonder landingspagina, is als een winkel zonder etalage. Er is niets wat jou, de klant, naar binnen lokt. De eerste blik van de lezer op jouw website is bepalend in de mogelijke conversie die jij kan genereren: potentiële klanten dus! Maar wat is een landingspagina eigenlijk, en hoe zet je deze succesvol in elkaar?
Wat is een landingspagina?
Een landingspagina is de eerste pagina waar de lezer als het ware op beland, nadat ze op jouw websites link klikken. Deze klik kan via een zoekopdracht, nieuwsbrief, advertentie, post op social media, door de URL direct in te typen, of via andere (online) bronnen komen. Eerste impressies zijn altijd belangrijk, vandaar dat er zo veel nadruk wordt gelegd op de kwaliteit van deze pagina.
Een landingpage staat apart van jouw homepage of andere pagina’s zoals blogs en kan dus helemaal aangepast worden op de intentie van de pagina. Een goede landingspagina zorgt ervoor dat de bezoeker de informatie krijgt waarna wordt gezocht en spoort de bezoeker aan tot actie. Zoals een formulier invullen, of op een button klikken om een bestelling te plaatsen. Dit noemen we ook wel een call to action (CTA).
Doelgerichte pagina
De landingspagina hoeft dus niet te lijken op andere webpagina’s van jouw website, daarom is het een goed middel om te experimenteren met technieken. Zo kom je erachter wat werkt voor jouw beoogde doel.
Op een landingspagina zou je in een oogopslag moeten zien wat jouw website te bieden heeft en wat het doel is van die pagina. Wil je dat de klant contact opneemt? Zich inschrijft voor de nieuwsbrief? Een offerte aanvraagt? Dan moet dat doel oftewel call to action duidelijk zichtbaar zijn. De landingspagina moet daarom doelgericht, direct en overzichtelijk zijn.
Landingspagina vs homepage
Het verschil tussen een landingpage en een homepage is de focus, waar ze voor bedoeld zijn. Als de focus verschilt is het eindresultaat dus ook anders, landingspagina’s zorgen voor een toename leads, potentiële klanten dus!
Een homepage is bedoeld voor het rondleiden van een lezer op jouw website. Zie het als een soort reis die jij de lezer zo makkelijk mogelijk wilt maken, zodat alle vlakken van jouw website makkelijk gevonden worden. Benieuwd hoe een goede homepage eruit ziet? Lees het hier!
Landingpage in elkaar zetten
Hoe zet je het beste een landingspagina in elkaar? Net als elk mooi huis zijn er een paar building blocks die samen een mooi geheel bouwen, dit zijn de componenten van een perfecte landingspagina. Je denk misschien: waarom zou ik een algemene structuur volgen als ik juist apart wil staan van andere landingspagina’s? Het zit zo, als je een goede basis hebt, kan je vanaf daar je personal touch toevoegen. Vaak wordt het belangen van building blocks onderschat.
Presenteer gelijk jouw USP
Een USP, unique selling point, is wat jouw landingspagina en product apart zet van de competitie. Wat maakt jouw bedrijf uniek, waarom moet de klant op jouw landingspagina blijven? De USP’s kun je het beste subtiel maar toch duidelijk presenteren.
- Ten eerste, de headline van jouw landingpage presenteert gelijk jouw USP. Zet de text in bold, een contrasterende kleur of met een duidelijk font. Zorg ervoor dat het de blikvanger van de pagina is.
- De headline is kort en krachtig, dus het is goed om begeleidende subtitels te hebben. Ook dit moet geen verslag zijn, maar het moet iets meer duidelijkheid bieden in wat jouw bedrijf precies adverteert.
- Je kan optioneel eindigen met een closing statement. Dit kan een quote, slogan of gewoon een goede mic drop zijn.
Superhelden plaatje
Naast een headline heb je ook echt een superhelden plaatje nodig. Een superhelden plaatje is het eerste visuele element wat de potentiële klant ziet. De headline en de afbeelding zijn de eerste twee elementen die de kijker ziet, laat het meetellen.
Haal de potentiële klant over
Dit is jouw verkoop praatje. Haal nu de lezer over om jouw bedrijf te kiezen. Je kan hier het beste de voordelen en hoogtepunten van jouw product of service bespreken. In principe zijn dit de USP’s van jouw product of service, maar dan uitgebreider dan in de headline en subtitels.
Social proof
Het is belangrijk dat jouw landingspagina betrouwbaar en persoonlijk aanvoelt. Een manier om vertrouwen op te bouwen is het laten zien van positieve reviews! Laat zien dat andere klanten lyrisch zijn over jouw product of service met plaatjes, quotes en beoordelingen.
Sociale media links
Bewijs dat je actief bent op meerdere platforms en dat je het belangrijk vindt om met de klant bezig te zijn. Op sociale media kan je success verhalen delen, foto’s van je product of service, maar ook een voorproefje van hoe je bedrijf in elkaar zit. Door deze posts ook te integreren op je landingspagina laat je het persoonlijk voelen. Lees hier meer over het inzetten van social media.
CTA
Een call to action (CTA) is het moment wanneer jij de potentiële klant overhaalt om bijvoorbeeld contact op te nemen. Het doel van jouw landingspagina is namelijk de bezoeker actie te laten nemen. De CTA kan een contact formulier zijn, maar ook een knop die linkt naar een belangrijke pagina op jouw website.
- Zorg ervoor dat de CTA de lezer door de landingspagina leidt, ze moeten blijven scrollen! De eerste CTA moet zich above the fold bevinden en in hetzelfde oogopslag ook iets lager op de pagina. Op deze manier wordt jouw landingspagina van boven naar beneden bekeken. Daarnaast leidt het naar de gewenste actie.
- De gewenste actie moet dus ook duidelijk zijn. Is dit een sale, contactformulier of is het geheel informatief? Vaak zijn landingspagina’s wel gericht op sales en is het ultieme doel dus een lead genereren. Daarom moeten alle CTA’s onderbouwd worden met headers, subtitles en visuals die hier aan bijdragen. Meer over een ijzersterke call to action lees je hier.
Nu dat je de building blocks voor elkaar hebt, zijn dit 5 tips die je kan toepassen voor een nog betere ervaring!
1. Above the fold
Above the fold, of direct vertaald ‘boven de vouw’, is een referentie naar de bovenkant van een krant. De krant werd zo gevouwen dat hij in een brievenbus paste met de titel zichtbaar, vandaar de naam
Vandaag gebruikt men de term om de bovenkant van jouw landingspagina te beschrijven, voordat iemand scrolt. Het is het eerste wat de bezoeker ziet en moet dus super opvallend zijn!
Dit above the fold gedeelte heet ook wel de hero section. Hier moet je eigenlijk alles uit de kast halen om ervoor te zorgen dat de lezer blijft lezen. In een ideale wereld heb je hier jouw USP en CTA staan. Als het de lezer dan interesseert scrollen ze verder, en dat moeten we hebben! Leidt dus als het waren de lezer naar de CTA door middel van headers, subtitels en afbeeldingen. Alles waar we het eigenlijk al over hebben gehad, easy peasy dus!
2. Keywords
Keywords bepalen je search rank. Je search rank is hoe ver jij bovenaan staat in de resultaten van een zoekopdracht op Google. De meeste mensen die iets opzoeken komen niet verder dan pagina 1 op Google, het is dus belangrijk dat jij hier op komt te staan.
De zoekwoorden die je gebruikt moeten logisch zijn en direct relateren aan de informatie op je landingspagina. Anders trek je het verkeerde publiek aan en is de kans groter dat lezers wegklikken. Dit heeft weer invloed op je bounce rate, waardoor jouw pagina slechter wordt gerankt door Google.
3. Obstakels
Een obstakel kan er voor zorgen dat jouw lezer weg klikt, en dat willen we niet. Vaak creëer je een obstakel door de lezer niet goed door jouw pagina te leiden. Een leeg stukje op jouw landingspagina kan hier dus voor zorgen, of een header die helemaal niet aansluit met de rest van jouw verhaal, afbeeldingen die niet passen. Door ijzersterke CTA’s goed in te zetten kun je voorkomen dat de bezoeker weg klikt.
4. Gebruik van verschillende media
Zoals je zelf misschien al gezien hebt, gebruiken veel landingspagina’s een blik vangende video in plaats van foto. Maar waarom? Het gebruiken van video materiaal zorgt ervoor dat de kijker de inhoud van jouw product of service begrijpt zonder enige moeite.
Als een lezer niet goed wordt geleid door jouw verhaal. En daardoor veel moet klikken, scrollen of zoeken om iets te weten te komen over jouw bedrijf. Dan is de kans groter dat de lezer afhaakt en jouw landingpage weg klikt. Het gebruik van een video is een makkelijke manier om de bezoeker op de pagina te houden.
De video die jij gebruikt kan informatief, een aanbeveling of juist gewoon visueel zijn. Video’s die alleen bedoeld zijn voor de layout kunnen voor een aantrekkelijke sfeer zorgen en laten ook zien dat jouw bedrijf up-to-date is!
Zorg ervoor dat informatieve video’s wel kort en krachtig blijven, lezers zijn er niet om een hele documentaire te zien!
5. Gebruik van verschillende devices
Tegenwoordig draait het allemaal om toegankelijkheid. Mensen willen toegang tot websites via de mobiel, laptop, tablet, en desktop. Dit betekent dat jouw landingspagina moet afgestemd worden op alle devices, zodat elke lezer dezelfde ervaring heeft.
Denk eraan dat op kleinere schermen alles compacter moet zijn, zodat de CTA en USP’s nog steeds zichtbaar zijn above the fold. Op deze manier optimaliseer je conversies, je bent nu op alle manieren bereikbaar!
Waarom zorgt een landingspagina voor leads?
Veel bezoekers van jouw website zijn potentiële klanten. Ze worden leads wanneer jij met jouw CTA ervoor zorgt dat ze gegevens achterlaten of contact met je opnemen. Je kan zelfs met een goede CTA ervoor zorgen dat leads klanten worden en direct tot aankoop overgaan op jouw website. De landingspagina is DE bepalende factor in het success hiervan.
Dit zijn 5 voordelen van het hebben van een goede landingspagina:
- Een goede landingspagina draagt bij aan het maken van conversies en dus aantrekken van klanten. Elke lezer die jij van de hero image naar de CTA mic drop kan leiden is een mogelijke conversie. Goede landingspagina’s zorgen ervoor dat jij je conversie doelen kan behalen.
- Een landingpage kan in één oogopslag laten zien wie jij als bedrijf bent. Het geeft een samenvatting van wat je aanbiedt en doet. Een landingpage geeft een kort en krachtig beeld van jouw product of service.
- Een landingspagina kan inzicht geven in wat werkt en wat niet (qua layout en marketing). Een landingspagina is afgestemd op de beoogde doelgroep, pas het dus ook aan op deze doelgroep. Houd Google Analytics er goed bij wanneer je kijkt naar hoe succesvol je landingspagina is. Pas het aan wanneer de resultaten niet voldoen aan je doelstellingen.
- Een landingpage geeft een richtlijn voor hoe de rest van de website er uit kan zien. Als je een goede basis hebt, weet jij dus wat werkt en wat niet werkt voor de rest van jouw website gebaseerd op de vergaarde data.
- Een goede landingspagina is afgestemd op de CTA en beoogde doelgroep, en houdt bezoekers dus langer op jouw website. Dit verminderd het bouncepercentage (weg klikken), en kan dwell time (tijd gespendeerd op de website) positief beïnvloeden.
Navigator
Uiteindelijk is de landingspagina die de bezoeker vertelt hoe ze jouw pagina het beste kunnen bekijken. De landingpage is als het ware de navigator die de richting aangeeft, het pakt de lezer bij de hand en zorgt ervoor dat de lezer naar de CTA wordt geleidt. Wat mogelijk leidt tot een conversie.
In het kort zijn dit de punten die we hebben besproken:
- Wat is een landingspagina?
- Wat is het verschil tussen een landingpage en een homepage?
- Hoe zet je een goede landingspagina in elkaar?
- Tips voor een optimale ervaring
- De voordelen van een goede landingspagina
Natuurlijk is dit niet het enige dat komt kijken bij een goede landingspagina, en dit is best al wat werk. Gelukkig hebben wij dé specialisten in huis om sterke landingspagina’s te bouwen. Meer weten wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op.