Wat zijn voertuigadvertenties van Google of vehicle ads van Google?
Google introduceerde in maart 2022 “vehicle ads”, een nieuwe advertentievorm op Google Zoeken die nabijgelegen auto’s te koop toont. Deze advertenties zijn ontworpen om autoverkopers te helpen gemakkelijk in contact te komen met klanten die op zoek zijn naar een nieuwe auto. Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt naar een SUV uit 2019, krijgt hij meerdere voertuigopties te zien die hij in de buurt kan kopen of laten leveren, compleet met foto’s en informatie zoals locatie, merk, model, prijs en kilometerstand. De advertentie leidt vervolgens naar de voertuigdetailpagina op de website van de verkoper voor meer informatie of contactgegevens.
Dit is vooralsnog in BETA. Google introduceerde vehicle ads eerst in de VS met plannen om het naar meer landen uit te breiden. Voor Nederland wordt de eerste BETA de eerste helft van 2024 uitgerold.
Google Ads speciaal voor autobedrijven
Google voertuigadvertenties of Google Vehicle Ads is een speciaal advertentieformaat dat direct is ontworpen om aanbieders van voertuigen te helpen hun klanten op een juiste en effectieve manier te vinden. Dergelijke advertenties maken het gemakkelijk voor de potentiële koper om informatie te vinden over te koop aangeboden voertuigen, zoals prijs, merk, model, en andere relevante details. Deze advertenties kunnen worden weergegeven voor zoekgebruikers die zoeken naar een specifiek automodel of algemene zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan het kopen van een auto.
Veelgestelde Vragen door Bedrijven Over Google Vehicle Ads
(Google voertuigadvertenties)
Wat is Google Vehicle Ads?
Google Vehicle Ads helpt autoverkopers hun volledige voertuiginventaris te promoten aan klanten die daadwerkelijk op Google naar voertuigen zoeken.
Wie kan Google Vehicle Ads gebruiken?
Daar is is op dit moment nog enige onduidelijkheid over. Maar het gaat in ieder geval over direct aanbieders van nieuwe en gebruikte niet-commerciële voertuigen en personenauto’s.
Hoe werkt Google Vehicle Ads?
Google’s machine learning-algoritmen richten zich op kopers aan de onderkant van de trechter, waardoor advertenties eerder worden getoond aan gebruikers die actief op zoek zijn naar voertuigen om te kopen. Dit systeem werkt niet met een in Google Ads ingevoerde zoekwoorden lijst. De zoekwoorden in de titel van de feed bepalen of jouw advertentie worden vertoond.
Wat zijn de voordelen van het gebruik van Google Vehicle Ads?
Enkele voordelen van het gebruik van Google Vehicle Ads omvatten het bereiken van een groter potentieel aan kopers, het verhogen van merkbekendheid, het genereren van verkeer naar uw website en vooral het genereren van leads en verkopen.
Hoe stel ik Google Vehicle Ads in?
Het instelproces omvat vier hoofdcomponenten: het opzetten van een Google Merchant Center-account, het koppelen van het merchant center aan een Google Ads-account, het toevoegen van voertuiginventaris aan het merchant center en het opzetten van de Performance Max advertentiecampagne.
Wat zijn de kosten van Google Vehicle Ads?
De prijs werkt net als bij de reguliere Google Ads volgens het per pay-per-click model. Onze verwachting is dat de kosten bij aanvang laag zullen zijn. Dat komt omdat de prijs wordt bepaald door het veiling systeem en in het begin zullen er relatief weinig aanbieders zijn.
Wat zijn verplichte velden in een Google Vehicle Feed?
Ook dat is om dit moment nog niet helemaal duidelijk maar wij verwachten dat dit in ieder geval zullen zijn: Google-productcategorie [google_product_category], levering [vehicle_fulfillment], VIN [VIN] (wellicht te vervangen door kenteken), ID [id], winkelcode [store_code], afbeeldingslink [image_link],
link [link], prijs [price], prijstype voertuig [vehicle_price_type], adviesprijs van voertuig [vehicle_msrp] (voor nieuwe autos), all-inprijs van voertuig [vehicle_all_in_price] (voor nieuwe auto), staat [condition], merk [brand], model [model], jaar [year], kilometerstand [mileage], kleur [color], motor [engine], datum van eerste registratie [date_first_Registered], brandstofverbruik [fuel_consumption], CO2-uitstoot [co2_emissions] en energieverbruik [energy_consumption].
Hoe kom ik aan geschikte Google Vehicle Feed?
Je kan laagdrempelig starten met de gegevens in een Google spreadsheet te zetten en deze te koppelen. Verder verwachten wij dat VMS aanbieders een geschikte feed zullen aanbieden. Met feed management tools als Channable kan je zelf eenvoudig een bestaande feed (die je bijvoorbeeld voor de portals gebruikt) aanpassen. Wij kunnen je uiteraard ook helpen aan een goede feed.
Zie ook inventory ads.
Laatste update: maart 2024