Online adverteren is voor officiële merkdealers, merkspecialisten en universele autobedrijven de snelste manier om hun aanbod van nieuwe en gebruikte auto’s onder de aandacht te brengen van een breed koperspubliek. Kort gezegd: adverteren is voor iedereen in de automotive een must.
Nu denk je bij adverteren waarschijnlijk al snel aan het plaatsen van auto’s op de bekende online portals als Marktplaats, AutoTrack en Gaspedaal. Deze advertentiewebsites zijn inderdaad haast onmisbaar geworden voor de automotive, maar er zijn ook nog andere manieren om te adverteren zoals Google Ads en Facebook Ads. Ook YouTube is voor de automotive een bijzonder effectief kanaal om te adverteren. Hieronder gaan we dieper in op de beste manieren om online te adverteren.
Online adverteren met Google Ads
Het adverteren op Google Ads is een vorm van SEA (Search Engine Advertising). Met een Google Ads-account, die is gekoppeld aan je automotive website, kan je zelf advertenties aanmaken op basis van zoekwoorden die potentiële autokopers gebruiken. Google plaatst de advertenties vervolgens online, vaak zelfs boven de organische zoekresultaten. Dat klinkt tot dusver heel eenvoudig, maar en zijn een paar zaken waar je goed rekening mee moet houden. Zo moet je advertentie aan een aantal strenge voorwaarden voldoen van Google. Het kan dus gebeuren dat je advertentie wordt afgekeurd en je weer opnieuw moet beginnen. Daarnaast werkt Google Ads met een soort veilingsysteem. Wil je bijvoorbeeld gevonden worden op ‘auto kopen’ dan zal je diep in de buidel moeten tasten omdat de concurrentie hier ook hoog op biedt. Het online adverteren met Google Ads kan dus tegelijkertijd zeer tijdrovend zijn en kostbaar bovendien.
Automotive advertenties op Facebook Ads
Facebook is nog altijd het meest populaire social media platform van Nederland, en de laatste jaren is adverteren op Facebook dan ook steeds populairder geworden. Het voordeel van Facebook is dat je de advertenties heel goed kan targeten op jouw specifieke automotive doelgroep. Het bedrijf verzamelt zoveel gebruikersdata dat ze precies weten wat de interesses zijn van Facebook-gebruikers, en daar kan je je advertenties op afstemmen. Daar komt bij dat Facebook jouw advertenties kan laten zien aan mensen die eerder op je website zijn geweest. Dit heet retargeting en werkt als een soort reminder.
Video adverteren op YouTube
YouTube is al jaren bezig met een opmars, en dat heeft gevolgen voor de automotive marketing. Het bekijken van YouTube-video’s is inmiddels een vast onderdeel van de ‘klantreis’ die autokopers maken op weg naar de aanschaf van een auto. Autokopers bereik je dus niet alleen via Google Ads en Facebook, maar ook via YouTube. Het opzetten van een advertentiecampagne op YouTube is, net als bij de andere advertentiemogelijkheden, echt een specialisme. Bij InfoTrade hebben we dat specialisme!
Wil je hier meer over weten? Neem dan contact met ons op!