De plannen van je marketingstrategie voor 2022 liggen waarschijnlijk al klaar. Al eerder gaven wij enkele tips om relevant te blijven. Aangezien er veel ontwikkelingen zijn geweest, vooral op het gebied van cookies van derden, is het geen overbodige luxe om je plannen nog eens te bekijken.
De dood van de cookie
Door de updates van Apple en het nieuws dat Google heeft aangekondigd dat het begin 2022 de ondersteuning van cookies van derden in hun Chrome-browser gaan beëindigen, blijft de grootste vraag: hoe verandert de marketing na het overlijden van de cookie? Het is al een groot probleem, aangezien Chrome de populairste browser is met bijna 70% van al het marktaandeel.
Ondanks dat had de pandemie een enorme impact op het vormgeven van al onze gewoonten, en digitaal is een nieuwe norm geworden om veel dingen te doen. Zelfs als de pandemie voorbij is, kunnen we ons erop voorbereiden dat de consumentengewoonten blijven bestaan, maar:
- Digitale marketing wordt nog belangrijker
- Content marketing wordt belangrijker
- Direct-to-Consumer (D2C) marketing zal het voortouw nemen
- Merken zullen hun consumenten moeten leren kennen zonder afhankelijk te zijn van gegevens van derden
Daarnaast moeten bedrijven ook pro-actiever gaan kijken naar klantbehoud. Momenteel kijken de meesten nog naar nieuwe aanwinsten, maar nu de concurrentie in de digitale wereld steeds heviger wordt, is klantbehoud nog nooit zo belangrijk geweest.
Wat betekent dit voor jouw bedrijf?
Deze ontwikkelingen zal enkele drastische veranderingen vergen. Het volgen van gebruikers op het internet is essentieel voor veel adverteerders en bedrijven. Door de komst van de AVG werden consumenten veel bewuster van hun online privacy. Hierdoor is de bezorgdheid over de privacy van gebruikers belangrijker geworden voor steeds meer internet gebruikers.
Consumenten hebben al een optie om zich af te melden voor cookies en tracking van derden, maar digitale adverteerders zijn opzoek naar manieren om hun tactiek te veranderen. Het implementeren van first-party data of zelfs zero-party dataverzameling zijn manier om alsnog informatie over consumenten te verzamelen en relevante advertenties aan te bieden.
First-party data
First party data is data uit eerste hand. Deze data komt uit je eigen systemen; het zijn alle gegevens over klanten en bezoekers van je site die jijzelf verzamelt en combineert. Deze data varieert dus van NAW-gegevens tot gegevens over het online gedrag die op basis van cookies worden verzameld. Het grote voordeel hiervan is dat jouw bezoekers ermee hebben ingestemd dat jij deze data verzamelt en gebruikt.
Zero-party data
Zero-party data wordt steeds krachtiger. Kortom, het zijn gegevens die rechtstreeks door de gebruiker aan een merk worden gegeven. Dat kan worden gedaan via een enquête, gratis online games, of online consumenten-/merkinteractie. Je moet kijken naar het verbeteren van jouw CRM-tools, aangezien dergelijke gegevens cruciaal worden zodra het bijhouden van cookies niet langer meer mogelijk is.
Top 9 marketingtrends waar je klaar voor moet zijn
De ontwikkelingen op het gebied van data en privacy zorgen ervoor dat je wellicht je marketingstrategie moet herzien.
1. Investeer in online evenementen
Online evenementen, zoals webinars, seminars, of productlanceringen, zijn altijd een goede manier geweest om jouw merk bekendheid te geven aan jouw bestaande en potentiële nieuwe klanten.
Steeds meer merken nemen deel aan online evenementen. Deze evenementen bieden hen ook andere mogelijkheden, zoals het rechtstreeks verzamelen van gegevens over het deelnemende publiek.
Later kunnen deze gegevens worden gebruikt om consumenten profielen op te bouwen en rechtstreeks aan hen te verkopen. De noodzaak om te vertrouwen op informatie van derden wordt hiermee uit de weg geruimd en zal helpen een sterkere relatie met het publiek op te bouwen.
Online evenementen brengen misschien niet meteen enorme inkomsten met zich mee, maar ze zullen je bedrijf ongetwijfeld helpen groeien op de lange termijn.
2. Bezit je publiek
In werkelijkheid bezitten sociale media platformen zoals Facebook, Twitter, Instagram, etc. jouw publiek. Zelfs als het best goed voor je heeft gewerkt, zou je je zorgen moeten maken, en zou je je eigen publiek moeten gaan bezitten.
Waarom?
- Zodat je grip hebt op jouw bericht en dat het daadwerkelijk het gewenste publiek bereikt
- Omdat er zoveel statistieken en afhankelijkheden zijn in de huidige algoritmen die de bezorging van jouw bericht daadwerkelijk beïnvloeden.
Het is bijvoorbeeld zeer waarschijnlijk dat je de mensen die je wilt bereiken, niet bereikt. Zo wordt verwacht dat gebruikers die jou volgen ook een ander stel merken volgen en opgaan in alle marketingruis. Hoe zorg je ervoor dat jouw tweets je publiek bereiken terwijl er elke dag meer dan 500 miljoen tweets de wereld in worden gestuurd? Wist je ook dat meer dan 6 miljoen bedrijven Facebook-advertenties gebruiken om hun doelgroepen te bereiken?
Dankzij de constante stroom van nieuwe informatie is de aandachtspanne van de hedendaagse consument extreem kort, vaak minder dan drie seconden. Daarom is het moeilijk om ervoor te zorgen dat jouw content jouw publiek ook daadwerkelijk bereikt.
Om die reden zou 2022 moeten gaan over het beginnen bezitten van je publiek. Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar op lange termijn kun je geweldige resultaten behalen.
Nieuwsbrieven
Nieuwsbrieven zijn aantrekkelijk. Wij gaven al eerder de tip om e-mail marketing in te zetten. De inbox van jouw publiek is een persoonlijke ruimte en als ze jou graag binnenlaten, krijg je waarschijnlijk hun onverdeelde aandacht.
Wanneer het je lukt om in hun inbox te komen, zal je marketing strategie moeten veranderen. De content moet veel persoonlijker en relevanter worden voor specifieke groepen.
Begin met content!
Bovendien zal in 2022 de trend van het maken van gepersonaliseerde content waarschijnlijk belangrijker zijn dan ooit. Met alle veranderingen in het digitale landschap zullen mensen steeds selectiever zijn in wat ze consumeren, omdat hun verwachtingen zullen toenemen.
Merken zullen waarschijnlijk meer tijd besteden aan het maken van content. Dus als je nog niet bent begonnen, dan raden wij je ten zeerste aan om nu te beginnen! Wij graag op weg naar goede content met deze tips.
"Content bouwt relaties. Relaties zijn gebouwd op vertrouwen. Vertrouwen drijft opbrengsten."
Andrew Davis Tweet
3. Investeer tijd (en geld) in het opbouwen van een sterk merkimago
We leven in een wereld waar het beeld alles is. Als je een sterk merkimago wilt creëren moet je de juiste woorden en de juiste manier van communiceren kiezen. Focus op het genereren van mond-tot-mondreclame door kwaliteitsservice aan jouw klanten te beiden door middel van snelle communicatie
Digitaal adverteren blijft een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie, het is wel goed om te weten dat het ook duurder zal worden. Sterker nog, de prijs van Google Ads is elk jaar gestegen omdat Google ‘bieden’ gebruikt als manier om kosten in rekening te brengen. Daarnaast wordt de concurrentie om online te adverteren steeds groter, dus uiteraard zal je dat zien in de stijging van de prijs die je betaalt.
Je moet dus ook wel kijken naar het organisch vergroten van je merkbekendheid. Een effectieve tool hiervoor is bijvoorbeeld SEO. Lees hier wat SEO is en wat het voor jou kan betekenen.
Hoe zit het met het werken aan een strategie die op lange termijn waarde biedt aan jouw publiek? Misschien behaal jij winst door video-tutorials, wekelijkse podcasts, of blogs die onderwijzen en waarde geeft, in plaats van roept: “koop van mij!”
4. Content, content, content, is niet langer de sleutel
Zo veel mogelijk content produceren met zoveel mogelijk keywords is niet langer meer de gouden strategie. We bespraken al eerder de verouderde strategie. Content dat puur voor Google geschreven is, wordt door Google herkent en biedt geen meerwaarde voor de lezer.
Consumenten zijn meer geïnteresseerd geraakt in hoogwaardige en unieke content. Door de hoeveelheid informatie op internet wordt het steeds uitdagender om kwalitatieve, unieke content te leveren.
Gebruikers willen niet dezelfde lijst met 10 dingen zien waar je op moet letten bij het kopen van een auto, wat ze willen zien is een unieke draai. Dit kan dor een unieke benadering van een probleem of een persoonlijke ervaring en aanbeveling toe te voegen. Het kan moeilijk zijn om nieuwe manieren te bedenken om bijvoorbeeld een auto te kopen, maar je kan jouw unieke manier en stem toevoegen.
De blog- en influencer industrie is exponentieel gegroeid! Daarom raden wij aan te werken aan langere en meer educatieve content via blogs en artikelen, omdat ze een uitstekende tool zijn voor sterke SEO. Wat je nodig hebt voor SEO-vriendelijke content vertellen we hier.
Door quizzen, spelletjes en vragen toe te voegen aan je blog maak je de content interactiever. Dankzij de interactieve Instagram-stories kun je hier veel winst op behalen.
Onthoud: kwaliteit over kwantiteit. Vermijd het plaatsen van middelmatige content. Consumenten verwachten meer, dat betekent dat slechte content steeds vervelender wordt en dat de consument het steeds minder tolereert. Daarnaast houd er rekening mee dat je niet elke dag hoeft te posten.
5. Omarm personalisatie
In 2022 zullen we steeds meer kanalen hebben waarop onze klanten marketingcontent kunnen consumeren: video’s, online artikelen, podcasts, enz. Dit zijn verschillende manieren waarop merken met hun klanten kunnen communiceren om betrokkenheid te genereren bij hun boodschap.
Wij adviseren om tijd te besteden om te begrijpen welke kanalen jouw publiek gebruikt. Als je op verschillende kanalen aanwezig bent, krijg je de kans om je boodschap te personaliseren voor de verschillende doelgroepen en over te komen op de manier die hen het meest aantrekt.
Bijvoorbeeld podcasting zit in een stijgende lijn. Nu zal niet iedereen naar je podcast luisteren, maar degene die dat wel doen, hebben specifieke interesses en doelstellingen die je in jouw voordeel kunt gebruiken.
Zo hebben bijvoorbeeld meer mensen de neiging om blogs te lezen om meer te weten te komen over bedrijven en producten. Daarom moeten bedrijven deze ruimte benutten en deze groep strategischer aanspreken.
6. Weg met de business-to-business mythe
“Zakenlieden zoeken niet online om antwoorden te vinden”
Op basis van deze mythe wordt B2B content vaak verwaarloosd. Dus investeren bedrijven veel tijd en moeite in cold-calling en e-mailen.
B2B-content is dus essentieel. De trends veranderen zo snel dat ook B2B-managers op Google gaan zoeken naar manieren om met deze veranderingen om te gaan. Wij doen het ook, en wij kennen veel managers die het ook doen. Het zijn net mensen.
Na het lezen van een blog over specifieke oplossingen, is het vertrouwen met het merk opgebouwd en zijn mensen meer geïnteresseerd in een rechtstreeks gesprek met de vertegenwoordiger om nog meer te weten te komen.
Wanneer iemand iets online zoekt, heeft diegene namelijk de intentie om een aantal problemen op te lossen waarmee diegene wordt geconfronteerd. Hoeveel potentiële klanten gaan verloren doordat bedrijven ervoor kiezen geen B2B-content te doen?
7. Word een betere storyteller
In 2022 is iedereen een storyteller oftewel een verhalenverteller. Zelfs merken moeten hun boodschap overbrengen op een manier die verhalen vertelt over hun producten of diensten. Consumenten willen niet horen hoe fantastisch jouw product of dienst is. Wat ze willen weten is het verhaal over hoe je hebt geholpen om een specifiek probleem op te lossen.
Veel bedrijven gebruiken nog steeds bloemrijke woorden om hun producten te beschrijven. Wat vaak ontbreekt is een echte weergave van de voordelen die je biedt. Heeft jouw service de productiviteit met 50% verhoogd? Laat het zien. Heeft jouw aanpak de klanttevredenheid verhoogd? Laat het zien. Storytelling is de nieuwe manier van marketing. Het zal niet direct verkopen, maar het zal je klanten doen denken: “Joh, misschien moet ik dit toch eens proberen.”
8. Gebruik marketingautomatisering
In 2022 zullen we zien dat steeds meer datagestuurde marketingcampagnes worden gebruikt in een breder scala van industrieën. Als je marketingautomatisering aan jouw digitale marketingstrategie toevoegt, wordt deze efficiënter en effectiever, omdat marketeers hun workflow kunnen automatiseren en minder tijd hoeven te besteden aan repetitieve taken.
Hoe dan ook zullen marketeers in staat zijn om consumentenprofielen op te bouwen en deze in de verkooptrechter te voeden. De “one-size-fits-all”-aanpak werkt al lang niet meer en het is hoog tijd om te kijken naar het segmenteren van verschillende strategieën, content en maten gebaseerd op het publiek dat je hebt.
Klanten worden steeds intelligenter en slimmer. Dus als je hen voor wilt blijven wanneer ze online zoeken naar informatie over jouw product of dienst, moet je bijhouden wat ze online zien: artikeltitels, links die worden gedeeld, of posts op sociale media over jouw merk die hen kunnen helpen in hun besluitvormingsproces.
Over het algemeen wordt het hoog tijd om aan conversational automatisering te denken om sterkere relaties met jouw klanten op te bouwen en meer over hen te weten te komen. Marketingautomatisering zal essentieel zijn bij dit proces.
9. Doorbreek kaders
Of think outside the box. Wat tot nu toe voor jou heeft gewerkt, kan stoppen met werken. Wat in het verleden ook werkte, kan in de toekomst slechtere resultaten opleveren. Daarom moeten marketeers voortdurend buiten de gebaande paden blijven en buiten deze paden denken.
- De gewoontes van de consument zijn veranderd als gevolg van de pandemie
- De concurrentie is opgevoerd
- Trends ontwikkelen zich steeds sneller
Kijk daarom of de aanpak die je hebt gebruikt nog steeds de gewenste resultaten oplevert. Het is een uitstekend moment om buiten de gebaande paden te denken en opzoek te gaan naar onconventionele manieren. Misschien kan je een samenwerking aangaan met een ander bedrijf dat jouw product of dienst kan aanvullen? Of nieuwe wegen voor adverteren verkennen, zoals TikTok of zelfs Tinder.
1. Investeer in online evenementen
2. Bezit je publiek
3. Investeer tijd (en geld) in het opbouwen van een sterk merkimago
4. Content, content, content, is niet langer de sleutel
5. Omarm personalisatie
6. Weg met de business-to-business mythe
7. Word een betere storyteller
8. Gebruik marketingautomatisering
9. Doorbreek kaders
Voldoe je aan de groeiende vraag?
Het nieuwe jaar zal enkele fundamentele veranderingen met zich meebrengen in de manier waarop bedrijven zich op de markt brengen. De dood van de cookie is een groot probleem voor de digitale advertenties waar veel bedrijven sterk op hebben vertrouwd. En hoewel het nog niet echt bekend is welke impact het zal hebben, is een ding zeker: consumenten worden steeds veeleisender. Ben je klaar om aan de groeiende vraag van de consument te voldoen?
Het is een behoorlijke lijst aan trends die je moet implementeren in 2022, maar alsnog niet alles omvattend. Wij kunnen jou helpen op verschillende gebieden zoals digital advertising, SEO, content marketing, branding en nog veel meer. Wil je sparren over jouw huidige strategie, of een geheel nieuwe aanpak voor het komende jaar? Neem dan contact met ons op.